اردوغان: اس-400 احتیاج داشتیم، خریدیم

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس جمهوری ترکیه در گفت وگویی اظهار کرد، با همتای آمریکایی خود طی ماه جاری میلادی به آنالیز خرید سامانه های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا خواهد پرداخت.

اردوغان: اس-400 احتیاج داشتیم، خریدیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفت، کشورش ناچار به خرید سامانه های دفاع موشکی اس - 400 روسیه به منظور تحقق صلح در منطقه و احتیاجش به چنین سامانه های دفاعی شد.

وی اشاره نمود، اس - 400 در مقدمه مسائل بین ترکیه و آمریکا در شرایط کنونی واقع شده است و گام خرید این سامانه ها یکباره برداشته نشده بلکه سابقه داشته و مربوط به زمان باراک اوباماست و واشنگتن در آن موقع از فروش سامانه های پاتریوت به ترکیه به بهانه اینکه کنگره اجازه آن را نمی دهد امتناع کرد.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار داشت، دونالد ترامپ درباره امتناع دولت اوباما از این بابت عصبانی است.

اردوغان تاکید نمود، روسیه موضعی صادقانه نشان داد و مساله فراوری مشترک سامانه های اس - 400 را بیان کرد و گفت وامی را در دستور کار خود قرار می دهد که در تسریع این روند کمک کرد.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد، به رغم تمام این مسائل ما ناچار به برداشتن این گام به منظور صلح در منطقه بودیم و همانطور که می دانید این سامانه ها هجومی نیستند بلکه دفاعی هستند و ما به آنها احتیاج داشتیم.

وی اشاره نمود، کشورش خواستار دستیابی به این سامانه های دفاعی از شرکایش در ناتو شد شرکا آنکارا را در این زمینه کمک کردند اما آنها بعد از مدت کمی سامانه های خود را از خاک ترکیه بیرون کشیدند.

اردوغان تاکید نمود، ترکیه به لطف خرید اس- 400 ها احساس آرامش خواهد نمود زیرا این سامانه ها در مکان خود نهایتا در آوریل آینده نصب خواهند شد.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد، ترکیه گام های مهمی در صنایع دفاعی برداشته و به آینده به عنوان یک قدرت امن تر در منطقه و عضوی در ناتو که تدابیر لازم برای حمایت پیشرو را داراست، می نگرد.

وی بار دیگر بر عدم وجود تعارضی بین اس- 400 و جنگنده های اف- 35 تاکید نمود و گفت: ما تمام آنالیز ها را انجام دادیم این سامانه ها در اوج سامانه های دفاعی هستند.

اردوغان توضیح داد، نمی توان تصور کرد که تهدید به اعمال تحریم ها منعکس کننده واقعیت موضع با درک ترامپ درباره مسائل باشد.

وی اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی ما پرداخت هایی داشته ایم، پرداختی های ما به یک میلیارد و 350 میلیون دلار درباره جنگنده های اف- 35 رسیده که اساسا شرکا و فراوریکننگان این جنگنده ها هستیم. ترکیه تعداد زیادی از قطعات جنگنده های مذکور را فراوری می نماید و فراوریکننده است و بازار آنها نیست ما پروتکل خرید 100+15 جنگنده از این نوع را در اختیار داریم.

وی توضیح داد: این امور در معرض خاتمه یافتن هستند و عملیات آموزش خلبانان ترکیه در استفاده از این نوع جنگنده ها در آمریکا تعلیق شد.

اردوغان تاکید نمود، این تحولات را با ترامپ در جریان سفر آینده به آمریکا برای مشارکت در اجلاس سران سازمان ملل آنالیز خواهد نمود و معتقد است آمریکا هرگز تمایلی به متضرر کردن بیشتر هم پیمانش، ترکیه ندارد.

وی ادامه داد، زیرا این رویکرد عقلانی نبوده و بیانگر موضع و سیاست خارجه مسؤولیت پذیر نیست.

اردوغان درباره پاتریوت ها نیز گفت: من پیش از این به ترامپ پیشنهاد خرید آنها را از آمریکا صرف نظر از خرید از اس - 400 ها دادم و ترامپ به من گفت: آیا جدی می گویی؟ گفتم: بله ما آن را به دوستان گفتیم و می توانیم پاتریوت را در حجم معینی بخریم اما گفتم ما باید ببینیم که شروطی که دست کم معین می گردد با سامانه های اس- 400 متناسب باشند. ترامپ نیز به من گفت: آیا شما در این مساله صادق هستید؟ گفتم: بله صادق هستیم. ما آن را به طور مفصل زمانی که به آمریکا بیایم آنالیز خواهیم کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد، موضوع خرید سامانه های پاتریوت را با ترامپ آنالیز خواهد نمود و روابط با ترامپ ممکن است به عبور از بحران ناشی از خرید سامانه های موشکی اس400 روسیه توسط آنکارا کمک کند.

اردوغان در گفت وگو با رویترز اضافه نمود، ترامپ باید دلایل نگرانی ترکیه درباره تهدید نظامی نمودها در مرزها را درک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از ترامپ خواهد خواست وزارت خزانه داری آمریکا را از اعمال جریمه سنگین بانک دولتی خلق ترکیه به دلیل نقض تحریم ها علیه ایران منع کند یا خیر، با اشاره به آنچه آن را نوع متفاوتی از اعتماد میان دو رهبر خواند، گفت، اطمینان دارد که چنین اشتباهی رخ نمی دهد. اردوغان اضافه نمود: معتقدم کشوری مانند آمریکا تمایل نخواهد داشت پس از آن اعتماد به هم پیمان خود ضرر برساند. این یک رفتار غیرمنطقی است.

در این راستا، ریاست جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، نشست سه جانبه میان رهبران ترکیه، ایران و روسیه روز دوشنبه در آنکارا با موضوع تحولات سوریه و در راس آن وضعیت ادلب برگزار خواهد شد. هدف از این نشست رایزنی سه کشور درباره اقدامات مشترک لازم در آینده به منظور دستیابی به راهکار سیاسی دائم در سوریه، تامین شروط بازگشت آوارگان این کشور و خاتمه دادن به درگیری هاست.

رئیس جمهوری ترکیه کشورهای اروپایی را تهدید و خاطرنشان کرد، اگر این کشورها درخصوص منطقه امن در شمال سوریه، کمک ها و حمایت های بیشتری ارائه ندهند، مرزهای ترکیه را به روی آوارگان سوری باز می نماید تا این کشورها غرق در آوارگان شوند. کمک های غرب برای مقابله با بحران آوارگان سوری در ترکیه ناکافی و بسیار کند هستند. ترکیه تاکنون 40 میلیارد دلار هزینه نموده است، در حالی که کمک های خارجی برای این آوارگان بیش از سه میلیارد یورو نبوده است.

همچنین رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، برای برگزاری نشست سران با مشارکت رهبران روسیه، آلمان و فرانسه به منظور آنالیز اوضاع ادلب و مشکل آوارگان آماده است.

اردوغان پیش از این هم بارها تهدید نموده بود، مرزهای کشورش با اروپا را باز می نماید زیرا ترکیه دیگر به تنهایی بار آوارگان را تحمل نخواهد نمود.

وی ااضافه نمود: ما مصمم هستیم هفته خاتمهی ماه سپتامبر کار ایجاد منطقه امن در شرق فرات را براساس نقشه ای که می خواهیم، شروع کنیم. آنکارا ضمن هماهنگی با واشنگتن خواستار ایجاد منطقه امن است. اردوغان در عین حال گفت، ترکیه در صورت دستیابی به هماهنگی با آمریکا، اقدامات لازم را اجرایی می نماید.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد، ترامپ، پوتین، اوباما و مرکل را در جریان ایده ایجاد منطقه امن در شمال سوریه قرار داده است و ساخت مجتمع های مسکونی برای سوری ها در این منطقه همراه با باغ های کوچک مناسب کشاورزی را پیشنهاد داده است و همه آنها از این ایده استقبال کردند اما بدون هیچ گونه کمکی یا حمایتی تنها به استقبال کردن بسنده کردند.

وی گفت، هدف کشورش دست کم اسکان دادن یک میلیون سوری در منطقه امن است که در 450 کیلومتری مرزها با سوریه ساخته خواهد شد.

در این راستا، اردوغان از مطالبات مخالفان برای بازگردان سوری ها به کشورشان انتقاد نموده و گفت، درخواست مخالفان دولت دمشق که خواستار بازگرداندن سوری هایی هستند که از مرگ فرار کردند، تنها بیانگر ذهنیت تحت الحمایگی است. ما کوشش می کنیم حامی این مهاجران باشیم.

،ایسنا

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16879

به "اردوغان: اس-400 احتیاج داشتیم، خریدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: اس-400 احتیاج داشتیم، خریدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید