اشتیاق خارجی ها برای مغازه دار شدن در ایران

به گزارش مهسان بلاگ، تحریم باعث شده که نقل و انتقال پول به کشورهای خارجی سخت باشد و تاجران ایرانی برای واردات انواع کالا دچار دردسرهای مختلف می شوند. در این میان چینی ها و اماراتی ها ترجیح داده اند به جای این که کالایشان را به صورت غیر مستقیم در بازار ایران بفروشند، در بازارهای مناطق آزاد کیش، قشم و انزلی مغازه اجاره یا با ترفندهایی خریداری نمایند و کالایشان را به صورت مستقیم به شهروندان ایرانی بفروشند. البته فعالیت در منطقه آزاد معافیت های مالیاتی جذابی دارد و آنها در ازای سودهای گزاف، هیچ مالیاتی به ایرانی ها نمی پردازند.

اشتیاق خارجی ها برای مغازه دار شدن در ایران

به گزارش خبرنگاران، شهروندآنلاین نوشت: مغازه داران خارجی به بازارهای ایران مهاجرت نموده اند. چینی ها در جای جای قشم مغازه داری می نمایند و در کیش چندین پاساژ تجاری دارند. بعضی بازاریان می گویند هندی ها هم به صورت تک وتوک به چابهار آمده اند. ماجرا به همین جا خلاصه نمی گردد و اماراتی ها و عراقی ها مغازه ها و پاساژهای تجاری متل قو، نوشهر، رویان و عباس آباد را در دست گرفته اند و البته گفته می گردد ترکیه ای ها، ارمنستانی ها و مردم جمهوری آذربایجان هم برای کاسبی و مغازه داری به جلفا و ارس و خداآفرین آمده اند.

مغازه داران و بنگاه های املاک این مناطق می گویند که تحریم باعث شده که نقل و انتقال پول به کشورهای خارجی سخت باشد و تاجران ایرانی برای واردات انواع کالا دچار دردسرهای مختلف می شوند. در این میان چینی ها و اماراتی ها ترجیح داده اند به جای این که کالایشان را به صورت غیر مستقیم در بازار ایران بفروشند، در بازارهای مناطق آزاد کیش، قشم و انزلی مغازه اجاره یا با ترفندهایی خریداری نمایند و کالایشان را به صورت مستقیم به شهروندان ایرانی بفروشند. البته فعالیت در منطقه آزاد معافیت های اقتصادیاتی جذابی دارد و آنها در ازای سودهای گزاف، هیچ اقتصادیاتی به ایرانی ها نمی پردازند.

منطقه آزاد انزلی، متل قو، رویان، عباس آباد، نوشهر و بندر انزلی این روزها محل تردد اعراب شده است. اعراب امارات و عراق که مغازه های خود را به نام شرکای ایرانی شان می نمایند یا با دریافت تضامین سفت و سخت از مالکان شاقتصادی، املاک تجاری را در اختیار می گیرند. شاقتصادی ها می گویند اعراب معمولا مغازه ها را به نام خویشاوندان یا دوستان جنوبی شان می نمایند و همان ها هستند که کالاهایشان را می فروشند.

بستکی هایی که شلوار جین می فروشند یا مردم عوض و گراش که نمایندگی برندهای آدیداس و نایک را می چرخانند. لاری ها و لامردی ها هم بیشتر هتل دار هستند. البته عراقی ها بیشتر املاک تجاری را به نام نمودهای ایرانی می زنند که نسبت خویشاوندی با مردم سلیمانیه عراق دارند. با این حال بحث مالکیت خارجی ها بر زمین های ایرانی روش های پیچیده ای دارد. بر اساس قانون اساسی آنها نمی توانند در ایران اموال غیر منقول مانند زمین، مسکن و ملک تجاری داشته باشند اما بازار ایران برای آنها آن قدر جذاب و سودآور است که آنها شده با قیمت هایی کمی بالاتر مالکان ایرانی را تشویق به معامله می نمایند.

مهاجرت به شمال در نقطه هشدار

عبدالغفار شجاع، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه دل پری از مهاجرت گسترده اعراب به مناطق شاقتصادی ایران دارد و آن را نوعی زنگ خطر برای این منطقه می داند. او به شهروند شرح می دهد: کشاورزی در شمال ایران غیر اقتصادی شده و فروش اراضی باغات و زمین های کشاورزی در اولویت روستاییان قرار گرفته است.

او ادامه می دهد: بر اساس یک طرح غیر کارشناسی با عنوان طرح هادی که به تصویب مجلس رسیده است، روستاهای کوچک می توانند تبدیل به شهر شوند و همین مسأله دست روستاییان را باز گذاشته است تا به سادگی مزارع و باغ های خود را برای ویلاسازی یا ساخت املاک تجاری واگذار نمایند و در این میان اعراب کشورهای امارات و عراق به سراغ روستاییان شمال ایران می آیند و زمین آنها را با قیمت های نازل می خرند و به املاک تجاری تبدیل می نمایند.

با چه شیوه هایی معامله می نمایند؟

محمود زعفرانلو که مالک یکی از بزرگ ترین مشاوران املاک در ایران است، به شهروندآنلاین می گوید: اماراتی ها و عراقی هایی که املاک تجاری شمال کشور را می خرند، معمولا به چند روش عمل می نمایند. یک روش این است که آنها املاک را به نام فامیل یا دوست ایرانی شان می خرند.

او شرح می دهد: مردم استان های جنوبی به ویژه هرمزگان، بخش هایی از فارس و اهواز خویشاوندان اماراتی یا عراقی دارند و آنها به نام خویشاوندان شان در شمال مغازه و املاک تجاری می خرند و روش دومی که وجود دارد این است که آنها به صورت مستقیم املاک تجاری را از شاقتصادی ها به صورت چند ساله خریداری می نمایند و چون امکان انتقال سند ندارند، تضامین اقتصادی سنگینی از ایرانی ها دریافت می نمایند.

زعفرانلو ادامه می دهد: به عنوان مثال چک های تضمین شده یا سفته و ضمانت نامه بانکی می گیرند و معمولا چون ایرانی ها عادت ندارند با وکیل سر معاملات خود حاضر شوند، امکان کلاهبرداری از آنها زیاد است.

قشم جزیره محبوب چینی ها

قشم اما جزیره مورد علاقه چینی هاست. اینجا منطقه آزاد است و معافیت های اقتصادیاتی زیادی برای فعالیت های اقتصادی دارد. از آن طرف املاک تجاری قشم نسبت به کیش بسیار ارزان تر است. شهریار مشیری، رئیس سابق منطقه آزاد قشم به شهروندآنلاین می گوید چینی های زیادی در قشم مغازه دار هستند و اجناس شان را به صورت مستقیم به بازار ایران می آورند و بدون پرداخت هیچ گونه اقتصادیاتی به ایرانی ها می فروشند.

حالا تحریم باعث شده است که بسیاری از برندها تمایل نداشته باشند که نمایندگی هایشان در ایران فعالیت نمایند و این یک فرصت طلایی برای چینی های کپی کار است؛ چینی هایی که در دوره اول تحریم های ایران کوشش می کردند نفت را با کالاهای نه چندان مرغوب شان تهاتر نمایند، حالا از راه دیگری وارد شده اند و جنس هایشان را به صورت مستقیم در مغازه های ایران می فروشند.

حمیدرضامومنی، رئیس فعلی منطقه آزاد قشم اما به شهروندآنلاین می گوید که قرار است چینی ها سرمایه گذاری بزرگی در قشم داشته باشند. آنها قرار است در این جزیره هتل و پایانه های صادراتی پوشاک و کیف و کفش ایجاد و حتی گلخانه برای فراوری محصولات کشاورزی احداث نمایند.

او ادامه می دهد: به زودی هیأت های چینی برای آنالیز این پروژه های سرمایه گذاری به ایران می آیند و با توجه به دستمزد پایین نیروی کار در ایران و ریزش ارزش ریال برای آنها بسیار به صرفه است که در جزیره قشم فعالیت اقتصادی نمایند و کارخانه ها و واحدهای فراوریی شان را به این منطقه انتقال دهند.

چینی ها به نام ایرانی ها ملک نمی خرند

در کیش اما فعالیت چینی ها به پاساژ چینی ها، مرکز تجاری مروارید و پانیذ خلاصه می گردد. غلامحسین مظفری، رئیس منطقه آزاد کیش به شهروندآنلاین می گوید: چینی های این منطقه زمان زیادی است که در ایران فعالیت می نمایند و کیش برای چینی ها به اندازه قشم جاذبه ندارد.

او ادامه می دهد: شاید به دلیل هزینه های بالاتر زندگی در کیش است که آنها قشم را ترجیح داده اند.

چینی ها در ایران چگونه مغازه داری می نمایند؟

آنها معمولا فامیل ایرانی دارند و البته زرنگ تر از این حرف ها هستند که ملک شان را به نام ایرانی ها بخرند! بیشتر چینی ها در ایران به راحتی و ظرف مدت کوتاهی شرکت ثبت می نمایند و مغازه را به عنوان اموال شرکت شان اعلام می نمایند. آنها اجازه ندارند زمین را به نام خود نمایند و تنها می توانند مغازه ها را به عنوان اموال شرکت و در قالب سهام خرید و فروش نمایند.

نعمت احمدی، حقوقدان اقتصادی به شهروندآنلاین شرح می دهد: غیر ایرانی ها اجازه ندارند اموال غیر منقول را به نام خود نمایند. آنها تنها می توانند این مغازه ها را در قالب اموال شرکت به صورت سهام خرید و فروش نمایند و البته برای ثبت شرکت هم ضروری است که شریک ایرانی داشته باشند.

او ادامه می دهد: شریک ایرانی باید دارای سهم بیشتر یعنی 51 درصد و شریک خارجی حداکثر 49 درصد سهامدار باشد.

از برندهای اصل تا مسواک آمریکایی در قشم و کیش

بازاری های کیش و قشم در این میان حرف های جالبی دارند. آنها می گویند چینی ها اجناس درجه سه و بی کیفیتشان را به ایران می آورند و البته با سودهای گزاف می فروشند.

آنها شرح می دهند شما به ندرت در مراکز خرید چینی ها با جنس هایی ارزان تر از مغازه هایی با مالک ایرانی روبرو می شوید.

البته اگر برندباز باشید، از مغازه هایی با مالک چینی و اماراتی راحت تر می توانید برند مورد نظرتان را پیدا کنید. بازاری های این مناطق می گویند شما در بازار می توانید برندهای اصل پوشاک و عطر را پیدا کنید و حتی برندهای آمریکایی را!

آنها می گویند در قشم و کیش مسواک های آمریکایی هم وجود دارد و البته برندهای اصل را بیشتر اماراتی ها می فروشند که از خودشان فراوری آن چنانی ندارند اما چینی ها کوشش می نمایند که به هر روش شده است جنس های فراوری خودشان را به شما قالب نمایند حتی به اسم برند اصل!

در جلفا و خداآفرین خارجی ها خریدار شده اند

در منطقه آزاد ارس یا جلفا و خداآفرین هم ترکیه ای ها و مردم جمهوری آذربایجان و حتی ارمنستانی ها آمده اند. ترکیه ای ها بیشتر برای فروش کالایشان به ایران می آیند اما ارمنستانی ها و مردم جمهوری آذربایجان بیشتر برای خرید کالاهای ایرانی می آیند. ارزش پول ایران در برابر دلار تقریبا به یک سوم گذشته رسیده و همین مسأله پول ارمنستان و آذربایجان را تقویت نموده است.

محسن نریمانی، رئیس منطقه آزاد ارس به شهروندآنلاین می گوید در منطقه آزاد ارس صادرات کالاهای ایرانی ارزش پیدا نموده و جالب است که بدانید 17 واردنماینده ایرانی که در منطقه آزاد ارس مستقر بوده اند حالا تبدیل به فراورینماینده شده اند، زیرا مردم این کشورها تقاضای بالایی برای خرید کالای ایرانی دارند و برای خریدهایشان به ایران می آیند.

همین مسأله موجب شده است که بعضی از شهروندان این کشورها فروشگاه هایی در نوار شمال غربی ایران اجاره نمایند و کالاهای ایرانی را با سود خوب به هموطنانشان بفروشند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17166

به "اشتیاق خارجی ها برای مغازه دار شدن در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتیاق خارجی ها برای مغازه دار شدن در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید