اهمیت پری بیوتیک ها در سلامت روده

به گزارش مهسان بلاگ، پروبیوتیک ها از روده در برابر وجود و افزایش باکتری های مضر که می توانند منجر به بروز مشکلاتی نظیر نفخ مزمن، نفخ شکم، ریفلاکس اسید، یبوست، سوءهاضمه و جذب مواد مغذی ضعیف شوند، محافظت و پشتیبانی می نمایند.

اهمیت پری بیوتیک ها در سلامت روده

به گزارش ، پروبیوتیک ها به دلیل دارا بودن مزایای فراوان برای سلامتی شناخته شده اند که از جمله آن ها می توان به بهبود عمل هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. به دلیل چنین فوایدی است که امروزه، اغلب افراد سعی می کنند تا در رژیم غذایی خود مواد غنی از پروبیوتیک همانند ماست، کیمچی و کلم بروکلی را استفاده کنند؛ زیرا این غذا ها منابع خوبی از باکتری های مفید به شمار می آیند.

با این حال باید توجه داشت که تنها استفاده از این غذا ها برای بهره بردن از پروبیوتیک ها نمی تواند کافی باشد. افراد همچنین باید در رژیم غذایی خود از پری بیوتیک ها که کمتر شناخته شده اند نیز استفاده کنند تا از فواید شگفت انگیز این دسته از باکتری های مفید نیز بهره مند گردند.

اکثر افراد به دلیل عدم اطلاع درست، پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها را با هم اشتباه گرفته و آن ها را یکی فرض می کنند، این در حالی است که این دو با وجود شباهت بسیار زیادشان، از عملکرد و کارکرد یکسانی برخوردار نیستند. پری بیوتیک ها شامل فیبر ها نظیر اینولین، نشاسته مقاوم، فروکتولیگوساکارید ها و گالاکتولیگوساکارید ها هستند که نمی توانند توسط روده کوچک هضم شوند. از اینجاست که در کلون تجزیه می شوند و در آنجا پروبیوتیک ها ساختار آن ها را شکسته تا بتوانند به عنوان منابع انرژی برای رشد باکتری ها، تولیدمثل و دیگر عملکرد های طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.

پری بیوتیک ها دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامت کلی افراد هستند که از جمله آن ها می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به دلیل عدم وجود و حضور باکتری های مفید در روده از اختلالات گوارشی رنج می برند. با استفاده از غذا های دارای پری بیوتیک، جمعیت پروبیوتیک بازسازی شده و در نتیجه، علائم مختلف مربوط به این مشکل نظیر گاز و نفخ، تسکین و کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، پروبیوتیک ها از روده در برابر وجود و افزایش باکتری های مضر که می توانند منجر به بروز مشکلاتی نظیر نفخ مزمن، نفخ شکم، ریفلاکس اسید معده، یبوست، سوءهاضمه و جذب ضعیف مواد مغذی شوند، محافظت و پشتیبانی می کنند.با استفاده از غذا های دارای پری بیوتیک، جمعیت پروبیوتیک بازسازی شده و در نتیجه، علائم مختلف مربوط به این مشکل نظیر گاز و نفخ، تسکین و کاهش خواهد یافت

از آنجایی که درصد بالایی از سیستم ایمنی بدن در روده یافت می شود، به همین دلیل پروبیوتیک ها برای حفظ سلامت کلی بدن بسیار مفید و مؤثر به شمار می آیند. بدون این باکتری های مفید، بدن در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی آسیب پذیر خواهد بود که این امر خود به طور بالقوه می تواند منجر به مرگ انسان شود. حتی اگر از میزان بالایی مواد غذایی حاوی پروبیوتیک نیز بهره ببرید، باز هم ممکن است برای حفظ جمعیت سالم باکتری های مفید روده کافی نباشند، زیرا بسیاری از عوامل خارجی به نحو قابل توجهی می توانند در کاهش این جمعیت سالم مؤثر باشند که از جمله این عوامل می توان به استفاده از آنتی بیوتیک، استرس مزمن و رژیم غذایی اشاره کرد. برای غنای میکروبی روده بسیار مهم است که از غذا های حاوی پری بیوتیک استفاده شود تا باکتری ها بتوانند سیستم ایمنی بدن را دوباره شکل داده و بهبود بخشند.

با افزایش مصرف پری بیوتیک، می توانید موجب بهبود جذب مواد مغذی و ضروری مورد احتیاج بدن همانند کلسیم، منیزیم و ویتامین های K و B، با افزایش ذخایر باکتری های مفید بدن شوید. این امر نتیجتاً منجر به بهبود سلامت کلی بدن خواهد شد که خود را به صورت، کاهش روز های ابتلا به بیماری، داشتن استخوان ها و دندان هایی محکم تر و همچنین بهره بری از مقادیر بالاتری از انرژی، نشان خواهد داد.

پری بیوتیک ها از اجزای مهم و ضروری در رژیم های غذایی سم زدا به شمار می آیند، زیرا آن ها موجب حذف سموم به وسیله بهبود عملکرد و نظم در روده خواهند شد.

سموم اغلب در سلول های چربی که موجب افزایش وزن می شوند تجمع می یابند. با افزایش مصرف پری بیوتیک، این مواد به نحو مؤثرتری حذف می گردند، بنابراین دیگر ذخیره نمی شوند و منجر به کاهش وزن خواهد شد. پری بیوتیک ها همچنین به دلیل کندی روند هضم شدنشان، روند سیری را طولانی تر می کنند.

مجاری گوارشی و مغز به وسیله محور مغز گوارش به طور مؤثری با یکدیگر در ارتباط هستند. از این جهت وضعیت دستگاه گوارش می تواند بر احساسات افراد نیز تأثیرگذار باشد. افراد مبتلا به اختلالات روده ای، بیشتر از افرادی که از روده های سالم برخوردارند از استرس، اضطراب و افسردگی رنج می برند.

بهره بردن از مزایای لذت بخش پری بیوتیک بسیار آسان است، زیرا بسیاری از مواد غذایی گیاهی که در رژیم های غذایی یافت می شوند منابع خوبی از فیبر های قابل هضم به شمار می آیند. بعضی از این غذا ها که غنای مناسبی از پری بیوتیک دارند عبارتند از:

ریشه کاسنیسیب زمینی ترشیسیرتره فرنگیپیاز هامارچوبهسبوس و آرد گندمموزقارچسیب زمینی شیرینسیبتوت هامرکبات

منبع: تبیان

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5168

به "اهمیت پری بیوتیک ها در سلامت روده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت پری بیوتیک ها در سلامت روده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید