جزئیات قراردادهای اعتباری ایران با جهان، مذاکرات جدی شروع شد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی از برنامه ریزی برای انعقاد قرار داد 30 میلیارد دلار در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی اطلاع داد وگفت:ایران با اتریش، دانمارک و ایتالیا قراداد خط اعتباری منعقد می نماید.

جزئیات قراردادهای اعتباری ایران با جهان، مذاکرات جدی شروع شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، محمد خزاعی در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی درباره جزییات انعقاد قراردادهای خطوط اعتباری، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها قرار است در راستای مذاکرات یک ساله قرارداد خطوط اعتباری در ماه سپتامبر با سه کشور اروپایی اتریش، دانمارک و ایتالیا منعقد گردد.

وی با بیان اینکه گفتگوها با ژاپن نیز نهایی شده و باید قرارداد به امضا برسد، گفت: 1.7 میلیارد دلار برای برقی کردن قطار راه آهن تهران -مشهد با چین قرارداد بسته شده ، همچنین 2 میلیارد دلار وام روسیه بود که سال گذشته نهایی شد و حدود 450 تا 500 میلیون دلار از هند برای بندر چابهار سرمایه گذاری شد.

معاون وزیر اقتصاد توضیح داد: مذاکرات دیگری نیز برای بخش فراوری انرژی در کشور در حال اجرا است که فعلا شرح بیشتری نمی توان داد.

خزاعی ادامه داد: در مجموع ارزش قراردادهایی که تا یک ماه و نیم آینده به قرارداد منتهی می گردد، حدود 29 تا 30 میلیارد دلار خواهد بود.

وی تاکید نمود: امضای قراردادهای خطوط اعتباری به معنای موجود بودن منابع اقتصادی برای استفاده شورای اقتصاد، بانک مرکزی و سیستم بانکی است و برای کشور بدهی ایجاد نمی کند زیرا بعد از دوره تنفس، بدهکاری ها آغاز می گردد که در هر کشوری در جهان این سیستم وجود دارد.

رییس سازمان سرمایه گذاری و یاری های اقتصادی و فنی ایران گفت: اگر هنر داشته باشیم و بتوانیم ده ها میلیارد دلار پول را آماده سازی کنیم اما در مصرف آن دقت های لازم انجام نگردد سودی نخواهد داشت و شورای اقتصاد باید با دقت آنالیز و پروژه ها را اولویت بندی کند.

خزاعی در خصوص اینکه برای دریافت رقم حدود 30 میلیارد دلار با چند بانک هماهنگ شده اید؟ گفت: در برخی کشورها کنسرسیوم بانکی ایجاد شده است برای مثال در ایتالیا دو تا سه بانک و در اتریش یک بانک هستند.

وی اضافه نمود: در کره و چین نیز طرف ما اگزیم بانک ها هستند که ممکن است منابعی را از بانک های دیگر کره ای یا چینی جذب نمایند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره محدودیت معاملات دلاری نیز تاکید نمود: با توجه به محدودیت های دلاری که داریم این قراردادها با یورو تنظیم خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره رتبه اعتباری ایران گفت: کار مشترکی را با بانک مرکزی دنبال می کنیم و سال گذشته رتبه ایران از 7 به 6 رسید اما انتظار ما این بود که به 5 برسد.

خزاعی تاکید نمود: عوامل مشخص رتبه اعتباری یک کشور بخشی اقتصادی است که شاخص هایی مانند کفایت سرمایه بانک ها، فضای کسب و کار، ذخایر ارزی و خوش حسابی یا بدحسابی از این جمله به شمارمی رود.

رییس سازمان سرمایه گذاری و یاری های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه بخشی از این عوامل نیز سیاسی است، گفت: تردید نکنید که با شرایط اقتصادی و بانکی فعلی کشور رتبه ایران باید حداقل 4 می بود اما عوامل سیاسی باعث شده رتبه اعتباری ایران 6 باشد که این رتبه قطعا سیاسی است.

وی اضافه نمود: براساس اطلاعاتی که داریم و صحبت هایی که شده انتظار می رود این رتبه به 5 کاهش پیدا کند و قرارداهای خطوط اعتباری که امضا می گردد بر این عامل موثر است و نشان می دهد که سیستم اقتصادی جهان به سیستم اقتصادی ایران و ثبات سیاسی کشور اعتماد نموده و وارد میدان شده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: تسنیم
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34744

به "جزئیات قراردادهای اعتباری ایران با جهان، مذاکرات جدی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات قراردادهای اعتباری ایران با جهان، مذاکرات جدی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید