پایان تیم افسانه ای اپل

به گزارش مهسان بلاگ، وقتی هنوز در پاریس بود، مجله فوربس گزارش داد که او یک طرح تجاری برای آنچه که بعد ها Nest Labs یا همان Nest شد، توسعه داده است. در نهایت فادل Nest را با یکی دیگر از کارمندان سابق اپل یعنی مت روگرز راه اندازی کرد.

پایان تیم افسانه ای اپل

معرفی آی فون به بازار، انقلاب بزرگی در صنعت محصولات دیجیتال شخصی و قابل حمل بود؛ تا جایی که عرضه این محصول سرشروع موج صنعتی مهم، تاثیرگذار و البته سودآوری در جهانی تکنولوژی شد. با این اوصاف است که تیم کاری و مدیریتی فرآیند طراحی و فراوری اولین گوشی آی فون، همواره به عنوان یک تیم خلاق افسانه ای شناخته می گردد.

عکسی که درست بعد از مراسم رونمایی از اولین نسخه آی فون، به یادگار گرفته شد؛ حالا به نمادی از این تیم تبدیل شده است. اما تیم مدیریتی اپل از آن موقع تا حالا تغییرات زیادی نموده است. در واقع تنها دو نفر از افرادی که در این عکس تاریخی هستند، یعنی فیل شیلر-آخرین نفر سمت چپ- و ادی کیو -آخرین نفر سمت راست- هنوز در این شرکت کار می نمایند.

رفتن جانی آیو، مدیر ارشد بخش طراحی اپل در 20 سال گذشته، بهانه خوبی شد تا نگاه دوباره ای به این عکس تاریخی بکنیم و ببینیم هر کدام از افراد حاضر در این عکس، حالا کجا هستند و چه می نمایند.

فیل شیلر، معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل: احتمالا او را در یکی از رونمایی های گوشی های آی فون اپل دیده اید. شیلر از سال 1997 در اپل بوده است؛ یعنی درست همان سالی که استیو جابز دوباره به اپل بازگشت تا دوباره منشا جریان نوآوری و تحول در این شرکت گردد.

شیلر نقش مهمی در فراوری و بازاریابی برخی از محبوب ترین محصولات شرکت اپل مانند آی مک و آی تونز دارد. با این حال، اما بزرگ ترین همکاری او، مربوط به آی پاد بود. ایده دایره لمسی معروف آی پاد اپل به جای فشردن کلید، برای انتخاب و اجرای موسیقی، متعلق به شیلر بود. به یاری این دایره، کاربران می توانستند با انگشت آن را چرخانده و بین فایل های موسیقی مختلف جست وجو نمایند.

وقتی شیلر این ایده را به تیم کاری آی پاد ارائه داد، جابز فریاد زد: خودشه! و به مهندسان گفت: بلافاصله روی این ایده کار نمایند. در حال حاضر شیلر نقش مهمی در رویداد های مربوط به معرفی محصولات اپل، بازی می نماید. رونمایی سالانه از آی فون جدید مهم ترین این رویدادهاست؛ جایی که او مقابل مخاطبان راه می رود و درباره قابلیت های جدید موبایل های هوشمند اپل حرف می زند.

تونی فادل در اواخر سال 2008 به دلایل شخصی اپل را ترک کرد: فادل کارش را در اپل به عنوان یک پیمانکار شروع کرد. در سال 2001 او در فرآیند طراحی آی پاد همکاری کرد. به این ترتیب تا سرانجام ماه آوریل همان سال او عنوان معاون ارشد بخش طراحی آی پاد و پروژه های خاص شد.

او از همان زمانی که به استخدام اپل درآمد، توجه جابز را به خود جلب نموده بود. دلیل این موضوع هم ایده ای بود که برای یک دستگاه پخش موسیقی مبتنی بر دیسک که با یک فروشگاه آنلاین موسیقی کار می نماید، داشت. البته این ایده به شکل گیری اکوسیستم قدرتمند آی پاد و آی تونز یاری کرد.

در سال 2006 و در اوج رونق بازار آی پاد، فادل به عنوان معاون ارشد بخش آی پاد با جان رابینستین جایگزین شد. اما دو سال بعد فادل اظهار داشت به دلایل شخصی، اپل را ترک می نماید. او بعد از ترک اپل به سراسر جهان سفر کرد و متوجه شد که مردم در خانه هایشان مسائل جدی درباره صرفه جویی در مصرف انرژی دارند.

وقتی هنوز در پاریس بود، مجله فوربس گزارش داد که او یک طرح تجاری برای آنچه که بعد ها Nest Labs یا همان Nest شد، توسعه داده است. در نهایت فادل Nest را با یکی دیگر از کارمندان سابق اپل یعنی مت روگرز راه اندازی کرد.

فادل تا شش سال بعد از آن هم Nest را مدیریت کرد، تا وقتی که در ماه ژوئن سال 2016 بازنشسته شد. از آن موقع فادل به عنوان مدیر یک شرکت سرمایه گذاری به نام Future Shape که به مهندسان و دانشمندان شاغل در بخش تکنولوژی مشاوره می دهد، فعالیت می نماید.

جانی آیو در ماه ژوئن سال جاری اظهار داشت که از اپل می رود: او بعد از سرانجام دوره دانشگاه یک شرکت طراحی را با نام Tangerine راه اندازی کرد که توانست برنده مناقصه مشاوره طراحی به اپل گردد. در سال 1992 اپل پیشنهاد کار در بخش طراحی این شرکت را به آیو داد. آیو تا سال 1996 مدیر گروه طراحی اپل بود.

اما آیو گفته است که در آن موقع چندان از کارش راضی نبوده است. این درست همان دوره ای است که استیو جابز در اپل مشغول به کار نبود و اپل به جای طراحی محصولات، بیشتر روی افزایش سود حاصل از درآمدش متمرکز بود. اما در سال 1997 و با بازگشت استیو جابز به اپل، همه چیز تغییر کرد.

جابز وقتی مشغول بازدید از استودیوی طراحی اپل بود، آیو را دید. به این ترتیب بود که جابز و آیو به طراحی برخی از مهم ترین و جنجالی ترین محصولات تاریخ اپل مانند آی مک، آی پاد، آی فون، آی پد و حتی مقر جدید اپل یعنی اپل پارک، ادامه دادند.

آن ها فقط همکار یا حتی دوست نبودند، آن ها به عقیده بسیاری از همکارانشان، همراه و وابسته همدیگر بودند. بعد از آنکه جابز در ماه اکتبر سال 2011 از جهان رفت، آیو همچنان کارش را در اپل ادامه داد، اما شور و اشتیاقش به شدت کم شد.

در روز بیست و هفتم ماه ژوئن سال جاری، اما شرکت اپل اظهار داشت که آیو به زودی این شرکت را ترک می نماید تا شرکت جدیدش به نام LoveFrom را راه اندازی کند؛ شرکتی که اپل قطعا یکی از مشتریانش خواهد بود.

استیو جابز در پنجم ماه اکتبر سال 2011 از جهان رفت: اسطوره رویایی و تکرارنشدنی جهانی تکنولوژی و البته شرکت اپل که به گفته بسیاری منبع نوآوری و موتور خلاقیت این شرکت بود، در سال 2011 و به دنبال ابتلا به نوع نادری از سرطان پانکراس از جهان رفت.

اسکات فورستل در سال 2013 از اپل رفت: فورستل در سال 1992 استیو جابز را برای اولین بار ملاقات کرد. هر دوی آن ها در آن موقع در شرکت NeXT Computer مشغول به کار بودند. بعد از آنکه هر دو در سال 1997 به اپل بازگشتند، فورستل به سمت مدیر بخش طراحی رابط کاربری کامپیوتر های مک، انتخاب شد.

در نهایت، اما او به دنبال شکست اپلیکیشن نقشه اپل به عنوان بخشی از سیستم عامل iOS 6 در سال 2012، دچار مسائل جدی شد و بالاخره در سال 2013 از این شرکت رفت. بعد ها بسیاری از همکارانش گفتند که او واقعا لایق چنین رفتاری نبوده است.

هر چند تا سال ها بعد هیچ خبری از او نبود، اما ظاهرا مشغول ارائه مشاوره به استارت آپ ها، سفر و کار های خیریه است. حتی گزارش شده که او یکی از بزرگ ترین مشاوران ایوان اشپیگل برای راه اندازی شرکت Snap بوده است.

ادی کیو، معاون ارشد بخش نرم افزار ها و خدمات اینترنتی اپل: او در سال 1989 به اپل پیوست و در آن روز ها مدیر مهندسان نرم افزار بود.

در طول سال های گذشته او در زمینه طراحی برخی از مهم ترین پلت فرم های اپل مانند فروشگاه آنلاین اپل، اپ استور، آی تونز استور و اپلیکیشن های iLife فعالیت و همکاری داشته است. این روزها، اما بر بزرگ ترین خدمات مبتنی بر نرم افزار اپل نظارت می نماید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرادید
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12912

به "پایان تیم افسانه ای اپل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان تیم افسانه ای اپل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید