سفر پوتین به بیشکک آغاز فصل جدید در روابط روسیه و قرقیزستان

به گزارش مهسان بلاگ، سفر رسمی رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان فصل جدیدی از همکاری های دو کشور را رقم خواهد زد و مسائل مهمی از جمله موضوعات نظامی، سیاسی و افزایش همکاری های مالی مورد آنالیز طرفین قرار خواهد گرفت.

سفر پوتین به بیشکک آغاز فصل جدید در روابط روسیه و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، در آستانه سفر رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به قرقیزستان موضوعات مهمی در ارتباط با همکاری های دوجانبه بیشکک و مسکو مورد آنالیز قرار خواهند گرفت.

پایگاه نظامی دوم روسیه در قرقیزستان

دانیار صدیق اف رئیس بخش سیاست خارجه دستگاه ریاست جمهوری قرقیزستان در نشست مطبوعاتی از عدم موضوع ساخت پایگاه نظامی دوم روسیه در قلمروی این قرقیزستان در برنامه مذاکرات رؤسای جمهور 2 کشور اطلاع داد.

وی گفت: اما امضای توافقنامه همکاری جدید در حوزه نظامی از جمله تغییر وضعیت پایگاه نظامی روسیه در شهر قند قرقیزستان به امضا طرفین می رسد.

صدیق اف ادامه داد: پس از سفر رسمی پوتین روابط دوجانبه روسیه و قرقیزستان به سطح جدیدی خواهند رسید و ارتباط دو کشور نزدیک تر خواهد شد.

وی گفت: گفتگو درباره مسائل اقتصادی، نظامی- تجهیزاتی، توسعه زیرساخت ها، انرژی و کشاورزی شکل خواهد گرفت.

این مقام دستگاه ریاست جمهوری قرقیزستان خاطر نشان کرد: در آستانه سفر پوتین به بیشکک روسیه مهاجرین قرقیزی متخلف را مورد عفو قرار داد در نتیجه شهروندان قرقیزستان که قبلا قوانین مهاجرتی روسیه را نقض نموده بودند می توانند به طور هیچ مسئله ای به این کشور سفر نمایند.

صدیق اف توضیح داد: در چارچوب بازدید پوتین بیش از 30 سند همکاری امضا می گردد و روابط دوجانبه به سطح جدید و استراتژیک می رسند.

تقویت روابط بین جامعه کسب و کار و جامعه علمی

وی ادامه داد: در بازدید پوتین هشتمین دوره کنفرانس بین استانی قرقیزستان- روسیه با حضور بیش از 700 نماینده جامعه کسب و کار 2 کشور برگزار می گردد که در آن قراردادهای جدیدی برای ایجاد شرایط مطلوب برای فراوری نمایندگان و تجار امضا می شوند.

صدیق اف اضافه نمود: علاوه بر این همایش رؤسای دانشگاه های عالی 2 کشور با حضور 40 نماینده دانشگاه های 2 کشور برگزار می گردد.

دیدار پوتین و با رئیس جمهور سابق قرقیزستان

رسانه های محلی مطالب زیادی درباره دیدار احتاقتصادی پوتین با الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور سابق قرقیزستان و رئیس حزب پارلمانی سوسیال دموکرات منتشر کردند.

آتامبایف در زمان ریاست جمهوری خود روسیه را به عنوان شریک استراتژیک می دانست و حتی پس از اتمام دوره ریاست جمهوری، وی در نشست های رسمی در مسکو شرکت می کرد اما در حال حاضر آتامبایف به عنوان رئیس جنبش های اپوزیسیونی قرقیزستان معرفی می گردد.

مقامات رسمی قرقیز در خصوص این گونه اخبار هیچ واکنشی را نشان ندادند.

حضور روسیه در ساخت نیروگاه های برق آبی

قرار است مسائل مربوط به ساخت نیروگاه های برق آبی در قرقیزستان توسط شرکت های روسیه در قالب هشتمین دوره کنفرانس بین استانی قرقیزی- روسیه آنالیز گردد.

به گفته مقامات دولتی قرقیزستان، روسیه شریک تجاری اصلی این کشور است که مبادلات تجاری در سال گذشته چهار برابر افزایش یافت و بر اساس نتایج سال 2018 میزان سرمایه گذاری روسیه در حدود 123 میلیون دلار بود که رشد 25 درصدی را نشان می دهد.

دانیار ایمان علی اف رئیس بخش توسعه استراتژیک، اقتصاد و اقتصادی دستگاه ریاست جمهوری قرقیزستان از آنالیز مسائل ساخت نیروگاه های برق- آبی کوچک اطلاع داد و گفت: قراردادهای مختلف به امضای طرفین خواهد رسید که تعداد قراردادها و بودجه آنان پس از اتمام سفر پوتین اعلام می گردد.

ایمان علی اف همچنین بر اهمیت سفر رؤسای بزرگترین شرکت ها و بانک های روسیه تأکید کرد و گفت: نمایندگان شرکت های نفتی، فن آوری، صنعتی، بانک های نظیر ونیشتارگ بانک (بانک صادرات) و غیره همراه با پوتین به قرقیزستان می آیند.

وی ادامه داد: بیشکک علاقمند استفاده از تمام ظرفیت های این بازدید رسمی است زیرا در قرقیزستان برنامه های متوقف شده در زمینه انرژی، صنعت، نیروگاه های برق آبی و غیره وجود دارد و مسئله اصلی آنان عدم سرمایه می باشد.

مقامات قرقیزی خواهان دریافت مجوز برای صادرات محصولات غذایی خود به روسیه است و در مذاکرات دوجانبه حتما اینگونه مسائل مطرح می شوند.

برای نمایندگان جامعه کسب و کار روسیه ظرفیت راه آهن قرقیزستان معرفی خواهد شد همچنین دولت بیشکک علاقمند انتقال این شرکت به سهامی خاص است.

توجه به جوانان

در چارچوب بازدید پوتین همایش با موضوع جوانان روسیه و قرقیزستان: چشم اندازهای همکاری در بیشکک راه اندازی شد.

آژانس امور جوانان و ورزش قرقیزستان یکی از برگزار نمایندگان این همایش است و این مرکز ایجاد برنامه ها برای تقویت همکاری جوانان 2 کشور را هدف خود عنوان نموده است.

همچنین دولتمردان مسائل توسعه سیاست در حوزه جوانان را آنالیز می نمایند.

انتهای پیغام/.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7426

به "سفر پوتین به بیشکک آغاز فصل جدید در روابط روسیه و قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر پوتین به بیشکک آغاز فصل جدید در روابط روسیه و قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید