نامه صریح طائرپور به صدا و سیما

به گزارش مهسان بلاگ، خبرگزاری ایسنا: فرشته طائرپور در متنی با عنوان تسویه حساب ما با صدا و سیما، بماند برای آن جهان نسبت به پخش غیرقانونی فیلم وقتی همه خواب بودند از صدا و سیما اعتراض کرد.

نامه صریح طائرپور به صدا و سیما

این تهیه نماینده سینما در این متن که در اختیار ما گذاشته آورده است:در شرایطی که مدتی است جمع کثیری از سینماگران -در داخل و خارج- دست به دست هم داده ایم و وکیل استخدام نموده ایم تا شکایت قانونی خود از نمایش غیرقانونی آثارمان را در محاکم قضایی ایران، اروپا و کانادا پیگیری کنیم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در جوار خودمان، با بی اعتنایی عمدی به حقوق مسلم و مصرح مالکان آثار، فیلم های ما را بدون داشتن قراردادی معتبر، بارها از شبکه های مختلف خود پخش می نماید و مخاطبانش را پای سفره ای حرام، به تماشا می نشاند.

در شرایطی، که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در طول این ایام، از تمام تریبون های صوتی و تصویری خود، درباره سوء مدیریت و رفتارغیر شرعی و غیرعادلانه کلید داران کعبه داد سخن داده و می دهد، خود در مناسبتی مقدس مانند عید قربان، برای چندمین بار در سالهای اخیر، بدون کمترین اعتنا به اعتراضات مکرر مکتوب و شفاهی اینجانب بعنوان تهیه نماینده فیلم وقتی همه خواب بودند،تماشاگران مسلمان و غیر مسلمانش را، به زیارت فیلمی می برد که درباره سفر حج یک زائر مشتاق و محروم از زیارت خانه خدا، ساخته شده است.

در شرایطی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مالکان آثار را در ازای پخش خلاصه تیزرهای ده ثانیه ای و گرانقیمت خود ملزم به امضای تعهداتی مبنی بر عدم استفاده مطلق از شبکه های غیرقانونی و پذیرش پیشاپیش خسارت های سنگین تخلف شان از این تعهد می نماید، خود از همه قوانین شرعی و مدنی و احتیاط های واجب در رعایت حق الناس عبور نموده و نسخ امانی فیلم های موجود در آرشیوش را اموال مصادره شده ای فرض نموده که برای انواع جرح و تعدیل ها، یا نمایش های تلویزیونی و ویدیوئی، در موردشان اختیار تام دارد.

این سازمان خودمختار و فعال مایشاء، عملا در تمامی این سالها، هر زمان که در بزنگاه تعامل با سینماگران مستقل قرار گرفته، معامله گری بدحساب شده و نه تنها از درک تکالیف حمایتی خود عاجز مانده بلکه در مراحل تبلیغ، اکران و خرید حقوق تلویزیونی فیلم ها، جز عسرت مضاعف، چیزی نصیب سینماگران ایرانی ننموده است... و با بی اعتنایی فاحش به اصول اخلاقی-حرفه ای و رسالت فرهنگی اش و نادیده دریافت حقوق معنوی و مادی صاحبان آثار، پس اندازهای حرام اندوخته تا صرف ساخت فیلمهایی کند که قابل نمایش در چنین ایامی نیستند.

اگر وقتی همه خواب بودندعلی رغم تیغی که ممیزان شبکه های مختلف سازمان، بر صوت و تصویر آن کشیده اند، همچنان فیلمی شایسته نمایش در مناسبت های مذهبی است (که هست)، چرا در مراحل ساخت آن و آثاری مشابه آن، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، هیچ نقش حامیانه ای ایفا ننموده و نمی نماید؟!...اگر وقتی همه خواب بودند یک سر و گردن از همه فراوریات مذهبی سازمان عریض و طویل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بالاتر است (که هست)، چرا سازمان بجای حمایت و تشویق سازندگان آن جهت ادامه فراوری آثاری از این دست آن، سالی چند نوبت با پخش غیرقانونی آن از شبکه های مختلفش و حتی استفاده از نوار صدای کامل فیلم در برنامه های رادیویی اش، بر زیان های مالی و انباشته این فیلم، رقمی دیگر می افزاید؟!

در بایگانی دفاتر جناب آقایان ضرغامی، دارابی، رمضانی و پورمحمدی، بی تردید سوابق متعدد شکایت و دادخواهی اینجانب موجود است... جز دستور آقای ضرغامی به آقای دارابی جهت حل ماجرا و رسیدگی به این شکایت (که آنهم عقیم ماند و به جایی نرسید)، هیچ نشانه دیگری تاکنون از سوی مدیریت های ارشد سازمان نسبت به سوء مدیریت واحد تامین و برنامه سازمان و شبکه هایی که این فعل حرام را مرتکب شده و می شوند دیده نشده، تا احساس گردد اساسا کسی اندکی دغدغه نسبت به خطاها و جفاهای زیر مجموعه اش نسبت به فراوریات سینمای ایران دارد؛ انگار قلب سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چنان زنگار بسته که نارضایتی های سازندگان و بینندگان و مستمعین، هیچ طنین و طپشی در آن ایجاد نمی نماید.

بی تفاوتی حیرت برانگیز به حقوق فیلمسازان و تماشاگران، وجوه شرع و اخلاق، شئون حرفه و هدف و... گویی رسم و روش غالب سازمان در مناسباتش با دیگران شده است. انبوه شکایتهای کتبی، مصاحبه های مطبوعاتی و برگزاری جلسات کارشناسی درباره اینگونه مسائل، در بهترین شکل صرفا ختم به وعده های دفع وقتی مسئولان جدیدی می گردد که خود به سرعت در چرخه استحاله این دیپلماسی تضعیفی و تخریبی، شبیه دیگران شده و وعده هایشان از یادشان می رود.

مدیران ذیربط سازمان حتی اگر شاکی و مدعی را به میدان چانه زنی های غیرمنصفانه و سخیف بکشانند و شرایط خود را به وی تحمیل نمایند، باز همچنان نتیجه ای حاصل صاحب اثر نمی گردد... و روزگار می گذرد تا باز به عیدی یا عزایی دیگر برسیم و صدا و سیما، فیلمی مناسب تر و مجانی تر از فیلم های ما برای پخش، نداشته باشد... و باز داغ دل ما تازه گردد از ظلم سازمانی که قرار بود دانشگاهی باشد برای الگوسازی و فرهنگ پروری.

در میان فراوریات من، آثار دیگری نیز بوده اند که به کرات مشمول همین رفتار مصادره ای برای پخش از شبکه ها و یا حتی توزیع غیرقانونی در حوزه نمایش خانگی شده اند و علیرغم آنکه به دلیل قیمت توهین آمیز واحد تامین برنامه، با عقد یا تمدید قرارداد آنها رسما و صراحتا مخالفت نموده ام، بارها و بارها از شبکه های مختلف سراسری و استانی پخش شده اند... اما آنچه زشتی این رفتار را بیشتر به رخ می کشد اینست که وقتی همه خواب بودند فیلمی است درباره مومنانی که واجبات شرعی شان را نه در زمان و مکان، بلکه درجغرافیای دل و ایمان و معرفت بجای می آورند...و چنان مقبول حق قرار می گیرند که اگر خود نتوانند به حج بروند، حج به دیدار آنها می آید.

و در سرانجام؛

1- کوچکترین امیدی به حرکتی جبرانی و مثبت از سوی صدا و سیما در پاسخ به این نامه ندارم؛ آقایان گرفتارتر از آن هستند که گامی برای احقاق حقوق پایمال شده فیلمسازان توسط تشکیلات شان بردارند.

2- بزرگترین امیدم این ست موسسه ای که در مراحل آغازین فراوری این فیلم، با مشارکتی 49 درصدی به کمک من آمد، این یادداشت را بخواند و بداند که تمام نمایش های سالهای اخیر این فیلم از شبکه های تلویزیونی کشورمان، (دقیقا مانند سایت ها و شبکه های ماهواره ای)، غیرقانونی و برخلاف میل بنده بعنوان تهیه نماینده بوده و هیچ حق و حقوقی بابت آن به اینجانب پرداخت نشده تا سهم آن موسسه را از محل آن تسویه کنم.

3- دعا می کنم مدعی العموم هوشمند و دغدغه مندی باشد که کراهت و خسارت این وضعیت را نسبت به سایر مواردی که این روزها بخاطرشان، فیلمسازان ایرانی تحت فشار مراجع قانونی و قضایی قرار گرفته و می گیرند، مشفقانه درک کند و منصفانه از خود بپرسد کدام جرم سنگین تر و کدام فعل حرام تر است؟ آگاهی رسانی خودخواسته و بی هزینه یک شبکه خارجی به هموطنان ایرانی درمورد فراوریات مجاز ایرانی که منجر به رونق بازار سینمای ملی ایران می گردد؟یا پخش غیرقانونی فیلم های خوب ایرانی که منجر به ورشکستگی سینماگران ایرانی می گردد؟!

تسویه حساب ما، با صدا و سیما، بماند برای آن جهان؛ که نه سازمان اینهمه دستش باز است و پشتش گرم و حکمش نافذ... و نه ما اینهمه دست مان بسته و پشت مان خالی و حرف حق مان، تف سر بالا!

یا حفیظ و یا امین

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: برترین ها
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24130

به "نامه صریح طائرپور به صدا و سیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه صریح طائرپور به صدا و سیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید