واردات برنج و چای هندی ممنوع شد

به گزارش مهسان بلاگ، در حالی که فراوری برنج داخلی با افزایش 30 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است، با هدف متعادل سازی تراز تجاری با هند، ثبت سفارش های نو واردات برنج از این کشور متوقف شده است.

واردات برنج و چای هندی ممنوع شد

به گزارش تسنیم، روزنامه هندی اکونومیک تایمز طی گزارشی خاطرنشان کرد ایران از هفته گذتشه ثبت سفارش های تازه برای خرید برنج و چای از هند را متوقف نموده است.

بر اساس این گزارش تجار و بازرگانان ایرانی دلیلی در خصوص توقف ثبت سفارش برای برنج و چای هندی بیان ننموده اند.

رئیس یک شرکت بزرگ فراوریی چای هند در این باره گفت: روند سفارش ایرانی ها برای خرید چای هندی از مدتی قبل کاهش پیدا نموده بود، اما از هفته گذشته به طور کلی متوقف شده است. برنج و چای مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران محسوب می شوند.

بعضی از تجار هندی در خصوص دلیل توقف واردات برنج و چای این کشور به وسیله ایران به مذاکرات دو کشور برای احیای مکانیسم تسویه تجاری با روپیه اشاره می نمایند و می گویند تجار ایرانی منتظر راه اندازی دوباره این مکانیسم مالی هستند.

از سوی دیگر مسیح کشاورز دبیر کمیسیون تأمین نمایندگان برنج کشور با تایید توقف ثبت سفارش های تازه برای برنج و چای هندی گفت: این توقف موقتی است و در آینده در صورت لزوم و فراهم شدن شرایط، بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

وی شرح داد: توقف واردات برنج از هند برای متعادل سازی تراز تجاری با این کشور است و در صورت متعادل شدن آن یا حرکت به سمت مثبت شدن، در صورت لزوم از سر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که توقف واردات برنج از هند تا متعادل سازی تراز تجاری خللی در تأمین احتیاج بازار برنج ایجاد نمی کند، گفت: در حال حاضر احتیاجمند واردات برنج از هند نیستم، چرا که به اندازه کافی برنج خارجی برای تأمین احتیاج کشور وارد و ذخیره شده است.

کشاورز اندازه واردات برنج خارجی از ابتدای سال تا به امروز به وسیله بخش دولتی را بیش از 223 هزار تن و به وسیله بخش خصوصی را 921 هزار تن خاطرنشان کرد.

وی یادآور شد: هر چند ذخایر برنج خارجی جوابگوی احتیاج بازار کشور است، اما برای اینکه در ماه های پایانی سال همراه افزایش تقاضا برای مصرف برنج، دچار خلاء در بازار این کالا نشویم، واردات 400 هزار تن برنج خارجی از منابع دیگر پیش بینی شده است.

دبیر کمیسیون تأمین نمایندگان برنج کشور با اشاره به افزایش فراوری برنج در کشور در امسال، این اطمینان را داد که مسئله ای در بازار برنج برای تأمین احتیاج کشور به وجود نخواهد آمد.

بر اساس این گزارش فراوری برنج ایران در امسال افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. شایگان ادیبی، مجری طرح برنج وزارت کشاورزی، اندازه فراوری برنج در امسال را فراتر از 2 میلیون و 400 هزار تن عنوان نموده و گفته است: این حجم فراوری نسبت به میانگین سال های فراوری نرمال حدود 20 درصد افزایش فراوری دارد و نسبت به سال گذشته که اندازه فراوری کمتر از نرمال بوده، حدود 30 درصد افزایش داشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109236

به "واردات برنج و چای هندی ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات برنج و چای هندی ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید