ویروسی که به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار خِرَدپیشگی می دهد

به گزارش مهسان بلاگ، یکی از روزنامه نگاران و نویسندگان کشور با بیان این که کرونا اگرچه مرگبار، اما پیام آور ضرورت رویکرد به واقع گرایی و عقلانیت است، گفت: ما مردمان، همه روزان و شبان مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره های هولناک بوده ایم. یکسره غصه خورده ایم و چشم تر داشته ایم. خنده را به نسیان سپرده ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده ایم. با این همه، همیشه در روزهایی چنین سخت، غم همدیگر خورده ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته ایم. جان پناه همدیگر بوده ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده ایم.

ویروسی که به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار خِرَدپیشگی می دهد

به گزارش خبرنگاران، رضا خاکی نژاد، روزنامه نگار و نویسنده با پیوستن به پویش #علمی-شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را در صفحه اینستاگرامی کرسی یونسکو در ترویج علم منتشر کرده که در این یادداشت آمده است:

کرونا عجالتاً میدان دار معرکه است. هر چه هست در تنگنا و تنگجای غریبی گرفتار آمده ایم. در گرماگرم همین بگیر و ببند مرگبار بیماری است که تماشاگر تقابلی بی سابقه بین خردورزی و خرد ستیزی، اندیشه ورزی و اندیشه ستیزی و در نهایت، منطق زیست گیتی یانه و مینوی هستیم. وحشتی که این قدر قدرت پنهان و ناپیدا در دل جمعیت چند میلیارد نفری جهان از جمله ایرانیان افکنده، هم اینک به پارادوکس غریبی بدل شده است: مرگبار، اما پیام آور ضرورت رویکرد به واقع گرایی و عقلانیت.

به ویژه برای مطلق انگاران جزم اندیش تا دمی از عرش به فرش آمده و از توهم و خرافه به واقع گرایی میل کنند. تا مگر دریابند عصر حجر به دلیل تمام شدن سنگ نبوده که به پایان رسیده است. دریابند زمانه، دیگر زمانه دون کیشوت وار تاخت آوردن و با تفنگ سر پر، دبه باروت به لیفه تنبان آویختن و به سیاق دایی جان ناپلئون، شارت و شورت کردن و هل من مبارز طلبیدن نیست. حالا این کروناست که چوب تعلیمی به یک دست و شابلون بهداشتی رفتار درست با طبیعت انسانی به دست دیگر، امر و نهی می کند و فرمان می دهد و در عین حال، چندان عدالتخواه است که زندانی و زندانبان را از هم باز نمی شناسد.

کرونا ویروسی نیست که سنگی به ترازوی کسی بگذارد و تره برای کسی دیگر خرد کند. آن ها که در مقام و سِمَتی، کیا و بیا و ید بیضایی داشته اند و دارند و بیدی نبوده اند که به هر بادی بلرزند، حالا در برابر ویروسی ناپیدا و نادیدنی، تن لرزه گرفته اند. حتی در مواردی قدر قدرتان و نره شیرهای بیشه دلاوری، زاد و رودشان را برداشته و به سویی گریخته اند تا مگر از چشم تیزبین ویروس دور بمانند. غافل از این که کرونا مثل گاو حاج میرزا آقاسی، سرزده و بی هوا به هر جایی وارد می شود و خواب خوش خواب سنگین ها را آشفته می کند. کرونا حالا به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار می دهد خرد پیشه کنند و به حکم عقل، فرمانبر منطق باشند و همه چیز را با چوب تقدیر و سرنوشت از صحنه نرانند. بدیهی است جز این، مصداق همان حکایت معروف خواهند بود که:

گفت: دمر آب نخور، عقلت کم می شود. گفت: عقل چیست ؟ گفت: بخور جانم. بخور ...

و اما توده های عظیم مردمان رنج دیده و رنجیده سرزمین عزیزمان ایران. آنان که سالیان درازی است یک چشم اشک و یک چشم دیگر، خونابه دارند. با این همه، این بار هم باور دارند پیچ و گردنه پرخطر کرونا را پایان پشت سر خواهند گذاشت. سفر در مسیرهایی چنین سخت گذر، حکایت دیروز و امروزمان نبوده است و نیست. ما مردمان، همه روزان و شبان مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره های هولناک بوده ایم. یکسره غصه خورده ایم و چشم تر داشته ایم. خنده را به نسیان سپرده ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده ایم. با این همه، همیشه در روزهایی چنین سخت، غم همدیگر خورده ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته ایم. جان پناه همدیگر بوده ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده ایم.

امروز ، قلب تک تک ایرانیان پاک نهاد، ریشاریش اندوهی سترگ است. مردمان ایران زمین، این خانه نیک اندیشان و نیکخواهان، به فرمان عقل، درایت و منطق، قبراق و حاضر یراق، کمر همت بسته اند تا بلا و پلیدی را از سر این سرزمین، برانند، ریشه کن و بیخ بر کنند. ما در این نبرد، پیروزیم ... .

به گزارش خبرنگاران، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام #علمی-شو راه اندازی کرده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می کند با تولید و ارسال پیام های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی [email protected]، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش #علمی-شو بپیوندند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40845

به "ویروسی که به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار خِرَدپیشگی می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروسی که به صاحبان عقل گرد و پوزه دراز، هشدار خِرَدپیشگی می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید