پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی، اشاره روحانی به اردوغان و نگاه روس ها به ایران و ترکیه در ماجرای سوریه

به گزارش مهسان بلاگ، العرب نوشت: منابع دیپلماتیک به پیچیدگی که در میان سخنان صریح پوتین در مورد ضرورت عقب نشینی هایی از سوی طرفهای سوری، برای موفقیت راهکار سیاسی، توجه زیادی نشان داده و این سوال را مطرح می نمایند که آیا صحنه سوریه شاهد تغییراتی جدی خواهد بود؟ یا این صحبتها با هدف تضمین مشارکت گسترده تر طرفهای معارض سوری در شهر سوچی در ماه آینده، مطرح شده است؟

پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی، اشاره روحانی به اردوغان و نگاه روس ها به ایران و ترکیه در ماجرای سوریه

به گزارش انتخاب؛ پوتین در حضور همتایان ایرانی و ترکی خود در این باره گفت:می توانیم با اطمینان بگوییم که به مرحله جدیدی رسیده ایم؛ مرحله ای که زمینه را برای انجام یک عملیات سیاسی واقعی برای تحقق صلح مهیا می نماید.

وی همچنین بر این مساله تاکید کرد که مسکو، تهران و آنکارا تمام کوشش خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن درباره سوریه، نشان می دهند.

به عقیده این منابع، عقب نشینی های مذکور چنین اقتضا می نماید که شخصیتهای مختلفی بدون پیش شرطهای بخصوص در لیست حاضرین در نشست سوچی قرار بگیرند، و این نشست ارتباطی با سرنوشت اسد نداشته باشد.

این نشست یک روز پس از دیدار رئیس جمهور روسیه با بشار اسد و انجام مکالمه های تلفنی پوتین با مسئولان ایالات متحده، عربستان، مصر و اردن انجام شده و پوتین آن را بعنوان محرّک و انگیزه ای برای مذاکرات ژنو می داند.

در همین رابطه، روحانی خاطرنشان کرد وزرای خارجه و دفاع سه کشور در راستای آماده و هماهنگی برای برگزاری نشست سوچی همکاری می نمایند. اردوغان نیز به اهمیت عملیات سیاسی پیش رو اشاره نموده و بر این مساله تاکید کرد که ایران و ترکیه و روسیه برای دست یابی به راه چارهی شفاف در سوریه، با یکدیگر توافق نموده اند.

به عقیده تحلیلگران، سخنان سه رئیس جمهور، تناقض هایی که در نزدیکی رسیدن به راه چاره نهایی در سوریه تعیین می گردد را پنهان نموده است. پوتین تمایل شدیدی به همراهی تهران و آنکارا با روسیه در خصوص بحران سوریه دارد؛ در حالی که پیش از این در ویتنام در این باره با رئیس جمهور آمریکا مذاکره نموده بود.

در این میان، سخنان صریح رئیس جمهور ایران در خصوص دعوت به سرانجام دادن دخالت خارجی در درگیری های سوریه که وجود نظامیان خارجی را منوط به درخواست حکومت سوریه از این نیروها نموده بود، مورد توجه فراوان کارشناسان قرار گرفته است. روحانی در این خصوص نام دولت خاصی را به زبان نیاورد، اما تحلیلگران بر این عقیده اند که منظور رئیس جمهور ایران، وجود ترکیه در شمال سوریه است، در حالی که تنها بر مشروعیت حضور ایرانی و روسی در خاک سوریه تاکید می نماید.

ایشان معتقدند رئیس جمهور ایران کوشش می نماید از مواضع علنی روسیه در خصوص شبه نظامیان هم پیمان تهران، و ضرورت وجود آنها تا سرانجام عملیات نظامی، برای تبدیل موجودیت کشورش به یک امر دائمی در سوریه، بهره برداری کند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: انتخاب
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 25724

به "پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی، اشاره روحانی به اردوغان و نگاه روس ها به ایران و ترکیه در ماجرای سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیچیدگی های سخنان پوتین در سوچی، اشاره روحانی به اردوغان و نگاه روس ها به ایران و ترکیه در ماجرای سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید