چرا تمدن ها و شهر های باستانی اغلب زیر خاک مدفون می شوند؟

به گزارش مهسان بلاگ، آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بقایای تمدن های باستانی معمولا با حفاری از عمق زمین پدیدار می شوند و بسیار نادر است که در گوشه ای روی زمین قرار داشته و تنها به سادگی از دیده پنهان شده باشند؟ دلایل زیادی می تواند منجر به این مساله گردد، برای مثال بلایای طبیعی می تواند شهرهای باستانی مانند پمپئی ایتالیا را ناگهان مدفون سازد.

چرا تمدن ها و شهر های باستانی اغلب زیر خاک مدفون می شوند؟

به گزارش یورو نیوز، در بسیاری از موارد شهرها و بناهای متروک ممکن است در روندی تدریجی مدفون گردند. شهرهای باستانی مایاها در جنگل های آمریکای مرکزی ناپدید شدند و اکنون چیزی جز تپه هایی پوشیده از گیاه برای باستان شناسان باقی نگذاشته اند. شهرها و بناهای دیگر هم ممکن است براثر تغییرات اقلیمی و سیل مدفون گردند و یا باد هربار با لایه ای از شن و ماسه سطح آن ها را بپوشاند و با گذشت سال ها چیزی چون تپه ای شنی از آن ها دیده نگردد.

اما همه شهرهای باستانی هم نباید متروک باشند تا مدفون شوند. برای نمونه، رم اگرچه از سال 753 پیش از میلاد مسیح پیوسته آباد و پر جنب و جوش زندگی بوده است، اما همچنان گاه به گاه بقایایی از روم باستان در گوشه ای از این شهر تاریخی به مدد باستان شناسان سر از خاک بیرون می آورد.

برای مثال می توان به کوریا جولیا یا مجلس روم باستان اشاره نمود. سطح زمین در طول سال ها آن چنان جابجا شده است که مردم برای این که بتوانند از این بنا استفاده نمایند، مجبور شدند درهای آن را بسیار بالاتر از نمونه اولیه قرار دهند.

با این حال، تفاوت سطح زمین تنها بخش کوچکی از مسائل طبیعی است که منجربه مدفون شدن بنا ها در رم شده است، شاخ و برگ گیاهان و رسوبات به تدریج با فراوری خاک سبب بالا آمدن سطح زمین می شوند. بعلاوه سیل هم نقشی اساسی در این موضوع ایفا می نماید.

با همه این ها، عامل اصلی پنهان و مدفون شدن آثار پیشینیان نه بلایای طبیعی است و نه رشد تدریجی جنگل ها. بشر نقش اصلی را ایفا می نماید.

انسان در بسیاری موارد شهرهای نو را بر ویرانه ها تمدن های پیشین بنا نموده و بسیاری از بناهای قدیمی را در زیر ساختمان های نو مدفون می نماید. در رم و لندن، شهرهای قدیمی به کلان شهرهای کنونی تبدیل شده و اتوبان ها و خیابان های نو جای سنگفرش های قدیمی را گرفته اند.

گاهی اوقات اما این اتفاقات به صورت عمدی رخ نمی دهد. ممکن است ساختمانی باستانی در دل ساختمان های نو و یا جایی از شهر دیرتر کشف گردد و یا حکاکی ها و کاشی های قدیمی حین یک عملیات حفاری ناگهان رخ بنمایانند.

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109347

به "چرا تمدن ها و شهر های باستانی اغلب زیر خاک مدفون می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تمدن ها و شهر های باستانی اغلب زیر خاک مدفون می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید