چرخه پژوهش و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد تکمیل شده است

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از مسائل مهمی که در دانشگاه فردوسی مشهد دنبال می گردد، تکمیل چرخه و زیست بوم پژوهش و فناوری است که در حال حاضر می توان ادعا کرد این زیست بوم در دانشگاه فردوسی مشهد کامل شده است.

چرخه پژوهش و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد تکمیل شده است

دکتر محمد کافی ظهر امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد که در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه برگزار گردید، اظهار کرد: روزی که مسئولیت مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد را بر عهده گرفتم و سال نخستی که درگیر مسائل پژوهشی دانشگاه شدم، این دانشگاه سابقه متوسطی در حوزه پژوهشی داشت؛ به نحوی که وقتی نام اساتید دانشگاه را در موتورهای جستجو درج می کردیم، نامی از آنان پیدا نمی شد.

وی اضافه نمود: اما در حال حاضر می توان با افتخار مطرح نمود نام اساتید دانشگاه فردوسی مشهد را در فضای نت شناخته شده است که البته این موضوع به علت همت خودشان و سماجت و برنامه های دانشگاه است که کارنامه درخشانی از آن بر جای مانده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کنار این دانشگاه در حوزه فناوری موفقیت های بیشتری هم داشته و توانسته خلاهای بیشتری را پر کند. تا زمانی که پژوهش در جریان تکامل آدمیان نباشد، فناوری هم نخواهد بود. در یک قدم پیش از این هم آموزش اهمیت پیدا می نماید. در واقع تا آموزشی نباشد، پژوهشی هم در کار نخواهد بود. فناوری فرایندی است که پس از این مراحل تکامل و رونق پیدا می نماید.

کافی گفت: در حال حاضر بستر تبدیل ایده هایی که روی آن کار پژوهشی صورت می گیرد و از نظر علمی به یک فناوری ثبت شده می رسد، فراهم است. با یکی دیگر از اقداماتی که دانشگاه برداشته و یک هولدینگ را برای این منظور تاسیس نموده تا حدود زیادی مرحله بازاریابی و تجاری سازی فناوری ها نیز آماده شده است. البته باید تمرین کرد و اشکالات این زیست بوم را برطرف کنیم اما امروز در مرحله ای هستیم که می توان ادعا کرد این زیست بوم تا مراحل انتهایی خود پیش رفته است.

انعقاد 50 میلیارد تومان قرارداد با یکی از پژوهشکده های دانشگاه فردوسی مشهد

وی یادآور شد: اگر در گذشته پژوهشکده های دانشگاه به دلایل دیگری ایجاد شد اما امروز تمام این پژوهشکده ها سند راهبردی دارد. در واقع امروز پژوهشکده ها می دانند به چه سمتی حرکت نمایند. در حال حاضر پژوهشکده های دانشگاه فردوسی مشهد در فرازی از تاریخ دانشگاه هستند که برای آن تقاضا وجود دارد و با آن قرارداد منعقد می گردد. به عنوان مثال تا به امروز در پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه بیش از 50 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که همه این قراردادها مربوط به سال 99 است. بر اساس همین موفقیت ها قرار است پژوهشکده زیست فناوری، مطالعات اسلامی، علوم گیاهی و پژوهشکده های نوپای دیگری متناسب با تقاضای جامعه در دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد می گردد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد توضیح داد: یکی از احتیاجهای این استان و مشهد زیارت مهم است. در راستای برطرف این احتیاج پژوهشکده زیارت در دانشگاه راه اندازی شده است. در حال حاضر یکی از پژوهشکده های دانشگاه تحت عنوان هوا و خورشید در مرحله ای از حیات خود به سر می برد که به زودی در زمینه ذخیره انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر شاهد رونمایی از دستاوردهای زیادی خواهیم بود. در جریان تکمیل این چرخه مجوز راه اندازی پارک علم و فناوری در دانشگاه صادر شد. شاید خراسان رضوی تنها استانی باشد که پارک علم و فناوری مختص خود دارد؛ در حالی که در سایر استان ها چنین موضوعی اتفاق نیفتاده است.

کافی مطرح نمود: البته آنطور که باید وظایف خود را در قبال استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام نداده ایم. باید توجه داشت اگر پژوهشگری طرحی دارد که عایدی آن به دانشگاه وارد شده، نباید این پول را در مخارج جاری دانشگاه هزینه کرد. تمام آرزویم این بود که سازوکاری ایجاد کنیم که وقتی طرح پژوهشگری برای تجاری سازی پذیرفته می گردد، آن پژوهشگر دغدغه عقد قرارداد و مطالباتش را نداشته باشد. امیدوارم این مهم با سازوکارهای ایجاد شده تحقق پیدا کند. امیدوارم با تمام همت و تلاشی که پژوهشگران در عرصه های مختلف علمی انجام می دهند، ایران بتواند توفیقات ارزنده ای کسب کند.

وی با اشاره به محدودیت های ناشی از تحریم در حوزه فناوری اعلام کرد: البته نباید از یاد برد که بخشی از تحریم ها را خودمان ایجاد نموده ایم اما بخش دیگر آن را استکبار و آمریکا به صورت خاص بر ما تحمیل نموده است که امیدواریم این مسائل برطرف گردد تا بتوان در عرصه پژوهش با جهان تبادل اطلاعات داشت. به عنوان مثال اگر در حال حاضر نمی توانیم با کشور انگلیس در حوزه فناوری تبادل اطلاعات داشته باشیم، این ظرفیت در اختیارمان هست که از 200 استاد دانشگاه فردوسی مشهد که فارغ التحصیل دانشگاه های خارج از کشور هستند، 100 نفر آنان تحصیل نموده دانشگاه های انگلیس هستند که می توان از همین ظرفیت بهره برد. باید توجه داشت در دانشگاه های انگلیس اصلا مباحث سیاسی جدی گرفته نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 105647

به "چرخه پژوهش و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد تکمیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخه پژوهش و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد تکمیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید