چگونه می توان علی رغم وجود مسائل اقتصادی در برطرف نارسایی های اقتصادی پیروز بود؟

به گزارش مهسان بلاگ، وجود مسائل اقتصادی متعدد و مواجهه طبقات مختلف جامعه با آن از واقعیت هایی است که در سالیان اخیر به کرات مشاهده شده، اما می توان با اتخاذ بعضی تدابیر ، در برطرف مسائل اقتصادی و اقتصادی پیروز عمل کرد.

چگونه می توان علی رغم وجود مسائل اقتصادی در برطرف نارسایی های اقتصادی پیروز بود؟

به گزارش خبرنگار ، کم نیستند افراد و گروه هایی که معتقدند با سخت تر شدن شرایط مالی و تراکم افزون تر پیچیدگی های آن، دیگر به مانند گذشته امکان پس انداز وجود ندارد.

به زعم این گروه، هزینه های زندگی به میزانی بالا رفته که تامین مایحتاج روزمره زندگی نیز امری سخت است تا چه رسد که بتوان مبالغی را به عنوان پس انداز نادیده انگاشت تا در صورت لزوم در روز مبادا آن را مورد استفاده قرار داد.

با همه این اوصاف، واقعیت مساله این است که در صورت اتخاذ تدابیری ویژه و در دستورکار قرار دادن بعضی تکنیک ها می توان ضمن تامین احتیاجات روزمره زندگی، در امر پس انداز نیز به طور نسبی پیروز عمل کرد.

قَطعِ به یقین با مطالعه این بخش از گزارش بعضی پوزخندی می زنند و با قضاوتی شتاب زده، نگارنده را غیر واقع بین تصور می نمایند، با این وجود طرح این موضوع به معنای سهل و آسان بودن زیست در شرایط مالی سخت نبوده و نیست و اساسا نفی چنین واقعیت تلخی، انکار ناپذیر است، اما با در نظر دریافت افزایش احتیاج های نوظهور در جامعه و مقایسه آن با گذشته، دقیق تر می توان این واقعیت را درک کرد.

بار ها از افراد مسن که تجربه زندگی در دهه های گذشته را داشته اند این جمله شنیده شده که در دهه های نه چندان دور گذشته، اشتغال یک نفر، تامین نماینده احتیاج یک خانواده چندین نفره و عیال وار بوده است، اما هیچگاه به این نکته ظریف توجه نمی گردد که در گذشته سطح و ضریب تنوع احتیاج های جامعه نیز به صورت امروزی نبوده است.

تنوع طلبی، آفتی که توان مالی خانوار را تضعیف می نماید

کوشش برای خرید و تهیه انواع و اقسام لباس ها، انگیزه بالا برای تعویض تلفن همراه در شرایطی که همچنان گوشی های موجودِ در دسترس اعضای خانواده ها سالم و قابل استفاده هستند، خرید و تعویض لوازم خانگی منزل در بازه های زمانی دو یا سه ساله و حتی بعضا یک ساله، کوشش برای تهیه منازلی با متراژ ها و زیر بنای هر چه بیشتر، سعی وافر برای خرید خودرو های نو و به روز، استفاده از عطر ها و ادکلن های گران قیمت، تعریف غذا هایی که طبخ و تهیه آن هزینه بَر است در وعده های روزانه و هفتگی، بالا رفتن ضریب مسافرت های خارج از کشور و ده ها نمونه دیگر تنها بخشی از احتیاج های نوظهوری است که با تغییر سبک زندگی (به نسبت گذشته) ظهور و بروز پیدا نموده اند.

حال این سئوال مطرح است آیا در صورت تقلیل سطح احتیاج ها و هم ترازی آن با احتیاجات دهه های گذشته، نمی توان مدیریت مالی زندگی را تسهیل کرد؟

قطعا میل به پیشرفت در ذات انسان نهفته است و قرار نیست در شرایطی که کل دنیا در حال حرکت رو به جلو و پیشرفت است در سُکون و ایستایی ماند و به گذشته بازگشت، اما با اندک مطالعه ای در مورد سبک زندگی کشور های توسعه یافته همچون ژاپن و تاکید و تکیه آن ها بر قناعت مالی به عمق اشتباهات خویش پی خواهیم برد.

به تعبیری باید بین احتیاج های اصلی با خواسته های قلبی تفاوت و تمایزی جدی قائل شد.

با اولویت گذاری در خرید و تامین احتیاجات می توان به توفیقات بسیاری در تامین خوراک، پوشاک و مسکن مورد احتیاج نائل شد در غیر اینصورت تمرکز برای خرید فلان مدل لباس برای حضور در یک مراسم چندین ساعته یا فلان مدل تلفن همراه و تعویض مکرر لوازم خانگی در شرایطی که از کارکرد مطلوب نیفتاده اند، بار مسائل زندگی بسیار سنگین و طاقت فرساتر خواهند شد.

برای خرید کالایی با قیمت مناسب چه میزان وقت و زمان صرف می کنیم؟

یکی از مسائل بغرنج ما در حوزه مالی معطوف به میزان پولی می گردد که برای خرید یک یا چند کالا صرف می کنیم.

قطعا خرید یک محصول از فلان نقطه شهر، فاصله قیمتی قابل توجهی با تهیه آن، از فلان پاساژ لوکس در نقطه های مُرَفَه و بالا نشین شهر خواهد داشت.

به واقع این تفاوت و فاصله قیمتی منطقی و معقول است، زیرا هزینه اجاره، رهن و حتی خریداری یک واحد تجاری در مناطق بالانشین به مراتب بالاتر از واحد های تجاری دیگر مناطق شهر خواهد بود، اما این دلیل نمی گردد اختلاف قیمتی مذبور از جیب من یا شما پرداخت گردد و در صورت گذاشتن وقت و انرژی هر چه بیشتر می توان فلان کالا با کیفیت مشابه را با قیمتی مناسب تر تهیه کرد و همین اختلافات قیمتی به ظاهر ساده در سهولت مدیریت هزینه های زندگی بسیار اثرگذار خواهد بود، امری که می باید به صورت یک فرهنگ در میان تمامی اعضای خانواده نهادینه گردد و از سرپرست تا کوچک ترین عضو خانواده که به استقلال نسبی برای خرید رسیده اند این رویه و فرهنگ نهادینه گردد.

لزوم داشتن سعه صدر برای پیشرفت و تکامل مالی

یقینا ایجاد تنوع در زندگی، روحیه اعضای خانواده را نیز متحول می سازد، اما این تنوع و تحول می باید با صبوری همراه گردد و در صورت تعجیل دراین امر، مسائل مالی آنچنان بر روی یکدیگر تلنبار خواهد شد که نه تنها نمی توان لذتی از آن تحول بُرد بلکه زندگی به جهنمی مبدل می گردد که در زیر فشار های مالی استخوان های اعضای خانواده و بخصوص سرپرستان را خُرد می نماید.

طبیعتا تبدیل تلویزیون منزل از 24 اینچ به 36 اینچ لذت بخش خواهد بود، اما زمان حصول این اتفاق و تشخیص به موقع آن که با برنامه ریزی به سمت چنین خواسته ای حرکت کنیم، نکته ای است که متاسفانه بسیاری آن را نادیده می انگارند و بعضا آنچنان مقروض می شوند که برای پُر کردن چاله های حفر شده زندگی، به ناچار مجبور به فروش بعضی از اقلام و وسایل دیگر منزل خویش می شوند.

توجه به صرفه جویی در مصرف از دیگر ضروریاتی است که در تسهیل مدیریت مالی زندگی نقشی بی بدیل ایفا می نماید.

بنابر آمار موجود و ارزیابی های صورت گرفته، یکی از پر مصرف ترین کشور های دنیا به نسبت جمعیت، معطوف به این سرزمین (ایران) می گردد.

میزان دور ریز غذا، مصرف بالای انرژی (آب، گاز، برق، بنزین و...) تنها مصادیقی از این کم توجهی به صرفه جویی است، بار ها به این واقعیت اشاره شده که منظور نظر از صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، بلکه هدف، درست و منطقی مصرف کردن است.

یقینا با رعایت مجموعه ای از مولفه های اشاره شده در زندگی روزمره می توان علاوه بر سهولت حل و فصل مسائل مالیِ زندگی، در امر پس انداز نیز به پیروزیت های برجسته ای نائل شد، پیروزیتی که نمود آن نه به صورت یکباره، بلکه به تدریج و در گذر زمان خود را نشان خواهد داد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17013

به "چگونه می توان علی رغم وجود مسائل اقتصادی در برطرف نارسایی های اقتصادی پیروز بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان علی رغم وجود مسائل اقتصادی در برطرف نارسایی های اقتصادی پیروز بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید