21 رازی که یک خواب راحت و دلنشین را تضمین می نمایند

به گزارش مجله سه پایه، دیدن یک خواب خوب میتواند روحیه مـا هنگام بیدار شدن از خواب را بهتر و قوی تر کند.

21 رازی که یک خواب راحت و دلنشین را تضمین می نمایند

به گزارش، چـه کنیم تا خواب راکه دوست داریم ببینیم؟ چگونه خواب خودرا نظارت کنیم و خواب خوب ببینیم؟ قطعا هیچ کسی از کابوس های شبانه خوشش نمی آید و هیچ کسی هم دوست ندارد بعد از خوابیدن وارد یک کابوس وحشتناک گردد. اما ازآن سو دیدن یک خواب خوب میتواند روحیه مـا هنگام بیدار شدن از خواب را بهتر و قوی تر کند. با ما همراه باشید تا چند روش برای بازرسی خواب را آنالیز کنیم.

تعداد زیادی از تحقیقات نشان داده اند کـه گوش دادن بـه یک موسیقی آرامش بخش درست قبل از خواب میتواند در آرام شدن مـا و ایجاد احساس خواب آلودگی بـه مـا یاری کند.

بهمین دلیل اسـت کـه آسان تر و حتی با ذهن هایی آرام و کاملا خاموش بـه خواب میرویم. برای اینکار بهتر اسـت از یک موسیقی آرامش بخش و نه چندان خشن یا پر سروصدا بهره ببرید، زیرا ممکن اسـت تاثیری وارونه بـه همراه داشته باشد و احساس نگرانی و ناآرامی را در شـما بـه وجود آورد.

یک راه دیگر برای آنکه رویای خوشایندی داشته باشید این اسـت کـه قبل از رفتن بـه رخت خواب ذهن خودتان را آرام کنید. می توانید با انجام تمرینات مخصوص قبل از خواب اینکار را انجام دهید. مجموعه ای از حرکات یوگا، مراقبه یا حتی بعضی حرکات کششی میتواند برای اینکار بشما یاری کند.

با انجام این حرکات بدن خودرا کاملا آرام و خودرا برای خوابیدن آماده می کنید. بـه این ترتیب وقتی دراز می کشید احساس می کنید کـه ماهیچه های شـما در شرایطی کاملا آرام قرار گرفته اند و بـه اسانی بـه خواب می روید.

سعی کنید زودتر بـه رخت خواب بروید. اینکار هم بشما در داشتن خواب های خوشایند بسیار یاری می نماید. افرادی کـه میخواهند تا دیروقت بیدار بمانند، متمرکز شدن در هنگام صبح برای آن ها سخت تر اسـت و ریتم زندگی بدن های آن ها با یک دیگر قاطی می گردد.

تحقیقات نشان داده اند کـه دانش آموزانی کـه دیرتر بـه رخت خواب میفرایند نسبت بـه آن هایی کـه زودتر بـه رخت خواب می فرایند، اغلب خواب های ناخوشایندی می بینند. پس بی شک ارتباطی دراین شرایط وجوددارد.

می توانید از رایحه درمانی بهره ببرید و با استفاده از رایحه های آرامش بخش و مورد علاقه خودتان اتاق خود رابه مکانی دلپذیر برای خوابیدن تبدیل کنید. عده ای از ر ایحه ها خواب را در مـا تحریک می نمایند.

بطوریکه وقتی ان ها را استشمام می کنیم، فورا پیغامی رابه مغز خود ارسال می کنیم کـه مغز در نتیجه دریافت آن پیغام ماجرا ها یا موقعیت ها و حتی افرادی مربوط بـه آن رایحه ها رابه یاد می آورد. بـه این ترتیب، می توانید خواب خودرا نظارت کنید، فرد خاصی را در زندگی خود بـه یاد بیاورید و بـه اسانی محیط اطراف خودرا برای خواب آماده کنید.

در خصوص غذا خوردن قبل از خواب باید بدانید کـه اینکار نه تنها برای تناسب اندام شـما ضرر دارد بلکه در بعضی موارد هم می تواند موجب دیدن خواب های ناخوشایندی گردد.

شاید شـما هم این تجربه را داشته اید کـه درست قبل از رفتن بـه رخت خواب غذای بسیار زیادی خورده اید و خوابیدن برای شـما بسیار سخت شده بطوریکه حتی در حین خواب کابوس دیده اید یا حالت های بسیار بدی را تجربه نموده اید. برای همین بهتر اسـت وعده غذایی قبل از خواب را محدود کنید، سبک و آرام بمانید و خواب های خوشایندی را تجربه کنید.

نوشیدن قبل از خواب هم عامل موثر دیگری اسـت. در انتخاب نوشیدنی قبل از خواب دقت کنید. نوشیدنی های آرامش بخش را انتخاب کنید نه آن هایی کـه تحریک نماینده هستند.

از نوشیدن قهوه، نوشیدنی های انرژی زا یا چای کـه دارای مقادیر بالایی کافئین هستند خودداری کنید. این نوع نوشیدنی ها نه تنها خواب خوب را از شـما میگیرند بلکه شـما را بیدار نگه می دارند. اگر چـه ممکن اسـت خودتان از این موضوع مطلع باشید، اما لازم اسـت کـه مجددا آنرا یادآوری کنیم.

اگر می خواهید خواب خوبی داشته باشید و خواب های خوب ببینید، از تماشای تلویزیون یا نگاه کردن بـه صفحه کامپیوتر یا موبایل قبل از خواب خودداری کنید. انجام دادن این کار ها قبل از خواب حتی شـما را مضطرب و آشفته میکند و شـما بـه هیچ عنوان برای تجربه رویا های خوشایند آماده نخواهید بود.

اگر احساس می کنید کـه خسته اید، بهتر اسـت همواره قبل از خواب کتابی کـه دوست دارید را بخوانید یا بـه یک قطعه موسیقی گوش بدهید. این ها روش های بهتری اسـت کـه بشما آرامش بیشتری می دهد. بعضی اوقات مـا نیاز داریم کـه زمانی را در تنهایی خودمان و افکارمان بـه سر ببریم.

نورپردازی اتاق مـا هم تاثیری مهم در کیفیت خواب شبانه دارد. بهتر اسـت محیط اتاق خودرا تاریک تر و آرام تر کنید و نور زیادی را در اطراف خود روشن نگه ندارید.

محیط بیش از اندازه روشن خواب را از چشمان شـما می گیرد و کاملا شـما را بیدار نگه می دارد. وقتی فضای اتاق خودرا مهیای خوابیدن کنید، احساس آرامش می کنید و بـه اسانی بـه خواب می روید.

می توانید شرایط خوابیدن خودرا تغییر دهید تا شرایط بهتری را برای خوابیدن خودتان پیدا کنید. هرکس شرایط خوابیدن مورد علاقه خودش را دارد و مـا هم باید شرایطی کـه بدنمان در آن تا حد ممکن آسان اسـت را برای خوابیدن خودمان پیدا کنیم.

می توانید قبل از خواب دوش بگیرید. با اینکار بدن شـما احساس می نماید کـه وارد بهشت شده اسـت. کنار وان حمام تان شمع روشن کنید و گل های رز قرار بدهید.

کمی فضای پیرامون خودرا عاشقانه کنید. مـا شایسته آن هستیم کـه هر از گاهی بـه خودمان عشق بورزیم. مهم نیست کـه خودتان بـه تنهایی اینکار را انجام میدهید، مهم این اسـت کـه استرس را از خودتان دور کنید و احساس آرامش را تجربه کنید.

علاوه بر آماده کردن فضای اتاق خواب، روش های مفید دیگری هم وجوددارد کـه می توانید آن ها را اجرا کنید و خواب های خوبی ببینید. این روش ها درواقع با خود ذهن شـما در ارتباط هستند. وقتی سختی ها و مسائلی را در زندگی تجربه میکنیم، دیدن خواب های ناخوشایند چندان هم عجیب وغریب بنظر نمیرسد.

این خواب ها نتیجه مبارزه مغز با سطوح مختلفی از استرس مـا اسـت. اگر روز کاری بدی را پشت سر گذاشته ایم یا در خانه مسائلی داریم، این ها میتوانند کیفیت خواب مـا و چیز هایی کـه در خواب می بینیم را تحت تاثیر قرار بدهند. برای آنکه بـه خودتان یاری کنید، سعی کنید ریشه مسائل خودرا پیدا کنید و بـه آن ها رسیدگی کنید. خواب دیدن فرآیندی اسـت کـه مستقیم از ذهن و مغز مـا نشات میگیرد.

مهم نیست دلیل مشکل خواب یک فرد چـه چیزی اسـت، چرا کـه در هر صورت نداشتن 7 الی 9 ساعت خواب با کیفیت طی شب، سبب می گردد در کل روز آن طور کـه باید قادر بـه انجام کار های روزمره خود نباشیم. مسائل خواب باعث می شوند خیلی سخت بـه خواب رفته و با مشکل از رختخواب جدا شویم. اما بـه لطف تحقیقات علمی کـه درباره مسائل خواب انجام شده اسـت، اکنون بـه راه های برطرف آن ها واقف هستیم.

اگر از جمله افرادی هستید کـه نمی توانید بـه اسانی بـه خواب بروید، حتماً از چندین ساعت قبل از رسیدن ساعت خواب شبانه، از خوردن نوشیدنی های دارای کافئین خودداری کنید. اگر مسائل خواب شـما بیش از اندازه آزاردهنده و شدید شده اسـت، برای مدتی مصرف نوشیدنی های کافئین دار رابه طور کامل کنار بگذارید.

کوشش کنید ورزش کردن در صبح و یا ترجیحا در عصر را برنامه روزمره خود بگنجانید. بـه این ترتیب علاوه بر برطرف مسائل خواب، سلامتی خودرا نیز تضمین خواهید کرد. ورزش کردن، بطور مستقیم با خسته کردن بدن سبب می گردد در شب، بعد از گذاشتن سر بر روی بالشت خیلی زود بـه خواب بروید. داشتن فعالیت بدنی زیاد هم چنین سبب میگردد گردش هورمون ها در بدن متعادل گردد.

یکی از اصلی ترین دلایل روبرو شدن افراد با مسائل خواب طی چند سال اخیر، عادت بد استفاده از گوشی موبایل برای مدت زمانی تقریباً طولانی در رخت خواب و پیش از خوابیدن اسـت. نور آبی منتشر شده از نمایشگر ها شدیدا سبب بروز اختلال در خواب میگردد. ترجیحا بعد از رفتن بـه رخت خواب و خاموش کردن چراغ، بـه هیچ عنوان از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید.

اما یکیدیگر از مسائل متداول خواب، عدم توانایی برای بلند شدن از رخت خواب اسـت. افراد دچار بـه این مشکل، همواره برای رفتن بـه مدرسه، دانشگاه و یا سر کار در ساعات اولیه روز با مشکل روبرو می شوند. یکی از روش های برطرف آن، کوشش برای داشتن ساعت خوابیدن و مخصوص برخواستن یکسان اسـت.

کوشش کنید هر شب در ساعتی معین بـه خواب رفته و هر صبح، بـه هر طریقی کـه شده در ساعتی معین بعد از 7 الی 9 ساعت خواب از رخت خواب بلند شوید. می توانید برای بیدار شدن از اپلیکیشن های موبایل مخصوص بهره ببرید. این برنامه ها با ایجاد سر و صدای زیاد و هم چنین اجبار کاربر بـه تکان دادن گوشی و یا راه رفتن بـه منظور قطع شدن صدا، وی را مجبور بـه جدا شدن از رختخواب می نمایند!

درصورت داشتن این مشکل بر روی پهلو های خود نخوابید. اگر از جمله افرادی هستید کـه عادت دارید بر روی پهلو بخوابید و از طرفی درد تنها بر روی یکی از شانه های شـما اسـت، کوشش کنید بر روی پهلو دیگر دراز بکشید. یکی از روش های تاثیر گذار در زمان داشتن درد پهلو، بغل کردن یک بالشت اسـت.

بعضی افراد دیگر، طی خواب شبانه، چندین مرتبه بیدار میشوند. هم چنین از متعادل بودن دمای اتاق مطمئن شوید. برای داشتن یک خواب سالم، دمای محل خواب باید بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد باشد.

اگر بر روی شکم می خوابید، زیر ران پای خود بالشت قرار دهید. اگر بر روی کمر دراز می کشید، بالشت را زیر بخش های پایینتر پا های خود قرار دهید.

تمامی افراد باید حداقل هردو سال یک مرتبه بالشت زیر سر خودرا تعویض نمایند. دریک مطالعه معین شد بر اساس نظر بیشتر افراد، بالشت های محکم، آسان ترین نوع برای داشتن خواب با کیفیت طی شب هستند.

محل درد را ماساژ داده و علاوه بر آن، عضله محل درد را گرم نگه دارید. کشیدن عضله دراین حالت سبب برطرف درد ازآن خواهد شد.

در این جا مسائل خواب بخاطر عدم کارکرد صحیح یکیدیگر از بخش های بدن پدید آمده اسـت، بهمین دلیل باید بـه یک دکتر متخصص مراجعه کنید. با این حال تا پیش از برطرف مشکل، کوشش کنید بر روی پهلوی چپ خوابیده و از بالشتی دارای ارتفاع تقریباً زیاد بهره ببرید.

برای برطرف این مشکل بر روی یکی از دو پهلو بخوابید. افراد طبق معمول در زمان خوابیدن بر روی کمر خرو پف می نمایند. توصیه میگردد پیش از رفتن بـه رخت خواب سینوس های خودرا تخلیه کنید.

منبع: پارس ناز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "21 رازی که یک خواب راحت و دلنشین را تضمین می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 رازی که یک خواب راحت و دلنشین را تضمین می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید