5 رشته پر مقاله دانشگاه تهران، پر استنادترین اساتید را بشناسید

به گزارش مهسان بلاگ، دکتر جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران افزود: دانشگاه تهران در بین دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور به جهت ویژگی ها و اهمیتی که دارد در نهضت فراوری علم از صندلی خاصی برخوردار است. این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای و تعدادی از رشته های موضوعی جزو برترین دانشگاه های دنیا محسوب می گردد.

5 رشته پر مقاله دانشگاه تهران، پر استنادترین اساتید را بشناسید

وی گفت: رتبه بندی شانگهای داده های مربوط به فراوری علم را از پایگاه تامسون رویترز دریافت می نماید. بخش عمده امتیازات دانشگاه تهران در این رتبه بندی ناشی از فراوری علم است. اولین بار نام دانشگاه تهران در رتبه بندی شانگهای در سال 2009 میلادی ظاهر شد.

مهراد یادآور شد: دانشگاه تهران ضمن حفظ صندلی خود در این رتبه بندی، رتبه خود را نیز افزایش داده و هم اکنون در بین 500 دانشگاه برتر دنیا در رتبه ای بین 301 - 400 قرار گرفته است.

این چهره ماندگار علمی اضافه نمود: ارزیابی فعالیت های علمی مهمترین عامل موثر در شناخت توان علمی و مشخص صندلی علمی دانشگاه ها است که به طور سنتی از تحلیل استنادی برای این هدف استفاده می شود.

فراوری 25 هزار و 173 مدرک علمی از ابتدای ثبت در نمایه های بین المللی

وی گفت: برای تحلیل های استنادی می توان از پایگاه تامسون رویترز استفاده کرد. بر این اساس، در پایگاه استنادی تامسون رویترز آمار فراوریات علمی دانشگاه تهران از ابتدای ثبت و نمایه سازی این فعالیت ها تاکنون در حدود 25 هزار و 173 مدرک است.

مهراد اضافه نمود: از کل 25 هزار و 173 مدرک فراوری شده توسط دانشگاه تهران، تعداد 20 هزار و 301 مورد به مقالات علمی، تعداد 3 هزار و 90 مورد به مقالات همایش ها، تعداد یک هزار و 373 مورد به چکیده کنفرانس ها و 196 مورد به یادداشت ها اختصاص دارد.

حوزه های تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه تهران در 5 رشته نخست نسبت به سایر رشته ها برجسته تر است:

رتبه رشته تعداد مدرک
اول مهندسی 6 هزار و 250
دوم شیمی 2 هزار و 838
سوم علم مواد 2 هزار و 319
چهارم علم کامپیوتر 1 هزار و 906
پنجم فیزیک 1 هزار و 645

از کل میزان فراوریات علمی این دانشگاه بر اساس رده هایی که توسط Web of Science مشخص شده است پنج رده اول برتر از نظر فراوری علم از این قرار است:

رتبه رده موضوعی تعداد مدرک
اول مهندسی برق و الکترونیک 2 هزار و 357
دوم علم مواد چند رشته ای 1 هزار و 715
سوم مهندسی شیمی 1 هزار و 131
چهارم بیولوژی مولکولی و زیست شناسی 1 هزار و 5
پنجم علوم محیطی 893

وی با اشاره به پر تالیف ترین نویسندگان دانشگاه تهران گفت: بر اساس کل مدارک ثبت شده در تامسون رویترز، محمدرضا گنجعلی با 683 مدرک، پرویز نوروزی با 444 مدرک، علی اکبر موسوی موحدی با 416 مدرک، علی اکبر صبوری با 359 مدرک و کارل لوکاس با 230 مدرک رتبه های اول تا پنجم را در اختیار دارند.

دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی حاضر در گروه 500 دانشگاه ممتاز دنیا

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه تهران در بین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در فراوری علم مقام برجسته ای دارد. به همین لحاظ این دانشگاه تنها دانشگاهی است که از ایران در رتبه بندی شانگهای در گروه 500 دانشگاه ممتاز دنیا جای دارد.

وی اضافه نمود: دانشگاه تهران در سال 2010 تعداد 2 هزار و 272 مدرک، در سال 2011 تعداد 2 هزار و 666 مدرک، در سال 2012 تعداد 2 هزار و 511 مدرک، در سال 2013 تعداد 2 هزار و 624 مدرک، در سال 2014 تعداد 2 هزار و 873 مدرک در انتشارات بین المللی چاپ و منتشر نموده است.

نوسانات آمار فراوری علم دانشگاه تهران از 2010 تا 2014

مهراد گفت: دقت در این آمار از سال 2010 تا سال 2014 نوساناتی را در آمار فراوری علم نشان می دهد. دانشگاه تهران شایسته است آنالیز کند که در سال 2011 چه عواملی سبب شده است که یکباره 400 مدرک بر میزان فراوریات علمی این دانشگاه اضافه نموده شود. از طرف دیگر مشاهده می کنیم که سال های 2012 و 2013 به سطح سال 2011 نرسیده است.

وی گفت: آیا اعضای هیات علمی دانشگاه انتشارات خود را در مجلات فارسی چاپ نموده اند؟ آیا سیاست های دانشگاه تهران از سال 2011 تغییر یافته است. می توان در این مورد سئوالات بیشتری مطرح نمود.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با اشاره به همکاری این دانشگاه با دانشگاه های مختلف کشور گفت: به عبارت دیگر استادان و پژوهشگران دانشگاه تهران در فعالیت های علمی و تحقیقاتی با دانشگاه های دیگر همکاری می نمایند.

همکاری موثر چهار دانشگاه در فراوری علم مشترک با دانشگاه تهران

وی اضافه نمود: از مجموع 25 هزار و 173 مدرک فراوری شده توسط این دانشگاه تعداد 2 هزار و 136 مدرک با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد هزار و 701 مدرک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد هزار و 83 مدرک با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و تعداد 586 مدرک با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.

مهراد یادآور شد: این همکاری در سطح دانشگاه های دنیا نیز صورت می گیرد. کشورهای عمده صنعتی و پیشرفته دنیا در بعضی از مطالعات و انتشارات دانشگاه تهران همکاری دارند.

وی گفت: آمریکا با هزار و 605 مورد، کانادا با 808 مورد، آلمان با 586 مورد و انگلستان با 448 مورد همکاری با دانشگاه تهران در راس سایر کشورهای دنیا قرار دارند. بعد از بازدید تعدادی از استادان دانشگاه های آمریکا از این دانشگاه و نیز بعد از برطرف تحریم ها به یقین میزان این همکاری ها دامنه بیشتری پیدا خواهد نمود.

عناوین قدیمی ترین و جدیدترین مقالات دانشگاه تهران

استاد دانشگاه شیراز گفت: قدیمی ترین مقاله ای که از دانشگاه تهران در پایگاه تامسون رویترز ثبت و نمایه سازی شده است به سال 1935 میلادی بر می شود که در رشته ریاضیات توسط انجمن ریاضی آمریکا منتشر شده است. نویسنده این مقاله Ervand Kogbtliantz است.

وی اضافه نمود: همچنین جدیدترین مقاله به مریم شاهمرادی و حسن حسینی تعلق دارد که مقاله خودشان را درباره اسلام گرایی لاتینی تبارها در ایالات متحده منتشر نموده اند. مقاله این پژوهشگران که از اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات دنیا هستند در مجله Journal of Shia Islamic Studies که در لندن منتشر می شود، به چاپ سپرده شد.

الزام چاپ آثار پژوهشگران رشته های علوم انسانی در مجلات بین المللی

مهراد تاکید نمود: نکته با اهمیت این است که پژوهشگران رشته های علوم انسانی نیز در صورت علاقمندی می توانند آثار خود را در مجلات بین المللی که در تامسون رویترز نیز نمایه سازی می شوند منتشر نمایند.

وی گفت: انتشار آثار علمی موجبات شتاب فراوری علم ایران را فراهم آورده است و از افت شتاب علمی خودداری خواهد نمود. این مسئله ای است که به تشویق اعضای هیات علمی و سیاستگذاری دانشگاه تهران و نیز سایر دانشگاه های کشور در سطح انتشارات بین المللی بستگی دارد.

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20236

به "5 رشته پر مقاله دانشگاه تهران، پر استنادترین اساتید را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 رشته پر مقاله دانشگاه تهران، پر استنادترین اساتید را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید