همکاری ایران و فنلاند در زمینه فسیل شناسی مهره داران

به گزارش مهسان بلاگ، در پی همکاری ایران و فنلاند در زمینه مطالعه پالئومغناطیس سازند مراغه،استادان دانشگاه هلسینکی برای تداوم اقدامات مشترک ابراز تمایل کردند.

همکاری ایران و فنلاند در زمینه فسیل شناسی مهره داران

به گزارش خبرنگاران طاهره افتخاری - مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی - در دیدار با اساتید فسیل شناسی دانشگاه هلسینکی فنلاند گفت: طی چهار سال گذشته گروه دیرینه شناسی دفترموزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با دانشگاه هلسینکی، مطالعه پالئومغناطیس سازند مراغه را برای اولین در کشور انجام داده اند.

وی ادامه داد: این مطالعه به منظور مشخص سن دقیق فسیل ها و لایه های دربرگیرنده آن ها اجرا شده است. این کار بر اساس آنالیز دقیق رسوبات که جهت مغناطیسی زمین در هفت میلیون سال پیش را در خود ثبت نموده است، انجام می پذیرد.

افتخاری توضیح داد: یکی دیگر از موارد مورد بحث اهمیت آنالیز حضور انسان های نخستین و کشف فسیل های آن ها در ایران بود که در برنامه های این دفتر قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست پروفسور فورتلیوس و دکتر آنو کاکینن برای ادامه همکاری با دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی در زمینه مطالعات پالئومغناطیس و فسیل شناسی مهره داران به بحث و مصاحبه پرداختند.

طی حضور شش روزه اساتید فنلاندی در ایران با همراهی گروه دیرینه شناسی دفتر موزه، آن ها از سایت های فسیلی لرستان، مراغه و هشترود بازدید کردند.

افتخاری از همراهی و هماهنگیهای به عمل آمده توسط ادارات کل محیط زیست دو استان لرستان و آذربایجان شرقی همچنین دکتر مجید میرزایی از دانشگاه زنجان، در این خصوص قدردانی کرد.

به گفته زهرا اورک - رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه و آنا اسماعیلی - کارشناس این گروه - طی آنالیز های اولیه انجام گردیده، به نظر می رسد وجود این فسیل ها در این حوضه ، صرفا به محل کنونی آن ها اختصاص دارد و احتمال حضور در مکان های دیگر بسیار ضعیف باشد.

یکی دیگر از اهداف پیمایش سایت فسیلی لرستان، با توجه به رسوب شناسی منطقه آنالیز امکان یا عدم امکان مطالعات پالئومغناطیس در این منطقه بود. همچنین دو نمونه فسیل خانواده گاوسانان شامل شاخ و بخش کوچکی از جمجمه توسط تیم اعزامی از این سایت استخراج و در اختیار مرکز تحقیقات فسیل قرار داده شد.

زهرا اورک اضافه کرد: گروه دیرینه شناسی دفتر موزه از روزهای انتهای سال 1392 کار استخراج فسیل های مهره داران را در سایت لرستان آغاز کرد و طی پنج سال گذشته ضمن آنالیز و مطالعه زیستگاه فسیلی مهره داران لرستان، بخشی از فسیل ها را جمع آوری نموده و مورد مطالعه قرار داده است.

این فسیل ها شامل قطعاتی از نمونه های مختلف از خانواده هایی همچون اسب ها، گاوسانان، زرافه، فیل و گوشتخواران است. اهمیت این سایت در این است که این زیستگاه، به عنوان اولین زیستگاه فسیل های مهره داران خشکی زی در حوضه زاگرس پیدا گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست،در انتها اساتید دانشگاه هلسینکی از فعالیت ها و پیشرفت های دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در زمینه اکتشاف، استخراج و مطالعه فسیل های مهره داران ابراز خرسندی و برای همکاری در این زمینه ابراز تمایل کردند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 698

به "همکاری ایران و فنلاند در زمینه فسیل شناسی مهره داران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری ایران و فنلاند در زمینه فسیل شناسی مهره داران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید