با این اصول تغذیه، با کرونا خداحافظی کنید

به گزارش مجله سه پایه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نقش تغذیه در پیشگیری از کرونا بسیار حائز اهمیت است زیرا بایدبرای شکست کرونا سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

با این اصول تغذیه، با کرونا خداحافظی کنید

دکتر عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: تغذیه در شکست کرونا بسیار موثر است زیرا با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت و افزایش گلبول های سفید آنتی بادی، می توان از بیماری ها پیشگیری کرد.

او ادامه داد: ولی متاسفانه بعضی از مردم با اطلاعات نادرست از اصول تغذیه، برنامه های عجیبی را در برابر سیستم ایمنی در نظر گرفتند که علمی نیست.

این متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است. برای داشتن تغذیه مناسب، باید بیشتر کالری روزانه خود را از این مواد دریافت کنید: میوه های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی باشد.

نوروزی اضافه کرد: سبزیجات منبع اصلی ویتامین و مواد معدنی هستند، سبزیجاتی که برگ تیره دارند (مثل اسفناج، کلم پیچ، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کولارد سبز و برگ چغندر) مغذی تر هستند و در هر وعده غذایی می توانید از آنها بهره ببرید.

او ادامه داد: امروزه آرد سفید بیشتر از فراورده های هر غلات دیگری مورد استفاده است. متأسفانه آرد سفیدِ تصفیه شده ارزش غذایی زیادی ندارد، چون طی فرایند تصفیه سازی پوست دانه ها جدا می گردد؛ و این در حالی است که این قسمت بیشترین ارزش غذایی را دارد. بنابراین بهتر است به جای آرد سفید از غلات سبوس دار بهره ببرید.

این متخصص تغذیه گفت:گوشت و لوبیا منبع اصلی پروتئین هستند. پروتئین ماده ای ضروری برای رشد مغز و عضلات است. از گزینه های خوب برای دریافت پروتئین می توان به گوشت های کم چربی مثل مرغ و ماهی اشاره نمود. برای کم کردن میزان چربی و کلسترول گوشت، می توانید پوست و چربی های آن را جدا کنید.

او توضیح داد: محصولات لبنی حاوی کلسیم، ویتامین D و مواد مغذی و حیاتی دیگری هستند. البته این محصولات چربی زیادی هم دارند؛ بنابراین بهتر است از تکه های کوچک پنیر پرچرب، ماست و شیر های کم چرب یا بدون چربی استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از منابع دیگر پروتئین می توان به فیبر، عدس، لوبیا، نخود فرنگی، بادام، دانه های آفتابگردان و گردو اشاره نمود. محصولات مبتنی بر سویا هم منابع خوبی برای پروتئین و جایگزین های سالمی برای گوشت هستند

نوروزی اضافه کرد: سه منبع ارزان پروتئین در بین مردم شایع است، اولین آنها: دو عدد تخم مرغ که 20 گرم پروتئین روزانه را تامین می نمایدو مردم باید هرروز بخورند و نگران افزایش کلسترول نباشند، پروتئین در گوشت مرغ، که برابر با گوشت قرمز است و حبوبات که لازمه تغذیه مفید است.

دومین ماده ارزان پروتئین ویتامین ث است. حتما نباید قرص باشد بیشتر سعی گردد که از از مرکبات استفاده گردد.

روزی 1 پرتغال. دو عدد لیمو شیرین و 1 کیوی اگر مرتب استفاده گردد بدن، مقدار مورد احتیاج ویتامین ث را دریافت می نماید.

و سومین ماده عبارت است از ، زینک که قدرت دفاعی آن مهم است نان با آرد کامل و چند غله جو سبوس دار،استفاده گردد

گوشت مرغ هم زینک دارد ، مغزی جات البته به مقدارکم استفاده گردد.

او ادامه داد: بادام زمینی غنی ترین منبع زینک در افزایش قدرت ایمنی 30 گرم در روز است

این متخصص تغذیه گفت: محدودیت در مصرف لبنیات، چون طبع سرد دارد در حالیکه چنین نیست و شیر و ماست کم چرب حتما باید در رژیم غذایی باشد زیرا پروبیوتیک ها در ماست، مفید است و یکی از عوامل پیشگیری از کرونا است.

نوروزی اضافه کرد: افرادچون در این ایام باید حتما در منزل باشند سعی نمایند فعالیت بدنی را در منزل داشته باشند حداقل 30 دقیقه

حلقه، برنامه نرمشی و ایروبیک را در برنامه خود بگنجانند.

/ ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "با این اصول تغذیه، با کرونا خداحافظی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این اصول تغذیه، با کرونا خداحافظی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید